Bu araştırmanın amacı, 7. sınıf elektrik enerjisi ünitesi kapsamında
Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)’ne göre geliştirilen etkinliklerin
farklı sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda öğrenim gören öğrencilerin kavramsal
anlamalarına olan etkisini incelemek ve uygulanan modele ilişkin öğrenci
görüşlerini açığa çıkarmaktır. Araştırmada, deneysel araştırma yöntemlerinden
ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırma
için, Kastamonu il merkezinde farklı sosyo-ekonomik düzeylerde (alt-orta ve üst
olmak üzere) üç ortaokul ve her bir sosyo-ekonomik düzeydeki okulların yedinci
sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin bulundukları şubelerden rasgele olmak
üzere bir deney bir de kontrol grubu seçilmiştir. Altı hafta süren uygulama
boyunca, deney gruplarındaki dersler OBYM’ne göre geliştirilen etkinliklerle
işlenirken, kontrol gruplarındaki dersler ise 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim
Programı’na göre işlenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçları
birlikte kullanılmış ve veriler karma yöntem yoluyla toplanmıştır. Araştırma
sonucunda, OBYM’ne dayalı öğretimin kavramsal anlamayı artırdığı görülmüştür.
Kavramsal anlama bakımından sadece alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki okullar
arasında, üst sosyo-ekonomik düzeydeki okul lehine anlamlı bir fark çıkmıştır.
Uygulama öncesinde öğrencilerde alanyazında yaygın olarak görülen alternatif
kavramların yüksek oranda olduğu, uygulama sonrasında ise OBYM destekli etkinliklerin
bu alternatif kavramları büyük oranda azalttığı görülmüştür. Yarı
yapılandırılmış görüşmeye katılan öğrencilerin çoğu OBYM destekli derslerin
işlenmesini çok beğendiklerini ifade etmişlerdir.
Kastamonu Üniversitesi BAP Koordinatörlüğü
KÜBAP-03/2017-13
KÜBAP-03/2017-13
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | KÜBAP-03/2017-13 |
Publication Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 40 Issue: 2 |