Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ROMANTİK İLİŞKİLERE YÖNELİK AKILCI OLMAYAN İNANÇLARININ BİLİŞSEL ESNEKLİK DÜZEYLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 21 Issue: 43, 55 - 67, 15.06.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.922918

Abstract

Amaç: Bu çalışma üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik akılcı olmayan inanç düzeyleri ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Çalışmaya 203 üniversite öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin 126‘sı kadın (%62,1), 77 ‘si (%37,9) erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak hazırlanan anket formuyla katılımcılara demografik bilgi formu, Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Envanteri uygulanmıştır.
Bulgular: Bilişsel esneklik düzeyi ve akılcı olmayan inançların toplam puan ortalamaları arasındaki ilişkiye bakılmış, akılcı olmayan inançlardan “sosyal zaman kullanımı”, “cinsiyet farklılıkları” ve “farklı düşünmek”in bilişsel esneklik azaldıkça arttığı sonucuna varılmıştır. Sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin bilişsel esneklik düzeyleri artmakta ve akılcı olmayan inançlara sahip olmaları azalmaktadır. Ayrıca ilişki yaşama durumuna göre öğrencilerin akılcı olmayan ilişki inançlarına sahip olmaları da farklılaşmaktadır.
Özgünlük: Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik akılcı olmayan inançlarını saptamak, ileride kuracakları aile kurumunun işlevselliğine ilişkin bilgi sunabilecektir. Genç yetişkinlerin bilişsel esnekliğini arttırmaya yönelik yapılacak müdahaleler akılcı olmayan inançların ortaya çıkmasını engelleyecek, sağlıklı ve işlevsel ilişkilerin kurulmasına katkıda bulunabilecektir.

References

  • Aksu, H., Özsoy, S. ve Dündar, T. (2018). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkileri üzerine hissettikleri sosyal kontrol algısı. International Journal of Human Sciences, 15(2), 1317-1326.
  • Asıcı, E. ve İkiz, F. E. (2015). Mutluluğa giden bir yol: Bilişsel esneklik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
  • Bener, Ö. ve Günay, B. (2013). Gençlerin evlilik ve aile yaşamına ilişkin tutumları. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 1-16.
  • Bilir, S. E. (2016). Türkiye'deki üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde işlevsel olmayan ilişki inançları ile ilişkisel benlik tutumlarının bağlanma kuramı çerçevesinde araştırılması (Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Boyacioglu, I., Akfirat, S. ve Yılmaz, A. E. (2017). Gender differences in emotional experiences across childhood, romantic relationship, and self-defining memories. Journal of Cognitive Psychology, 29(2), 137-150.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). The relation between cognitive flexibility and academic, social and emotional self-efficacy beliefs among adolescents. Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Demirtas-Zorbaz, S., Ulas, O. ve Kepir-Savoly, D. D. (2015). University Student's Relationship's Believes: Sample of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, 495-499.
  • Gizir, C. A. (2012). İlişki İnançları Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik. (2012). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 35-45.
  • Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilişki inançlarının cinsiyet ve romantik ilişki yaşama durumlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 372-383.
  • Gülgöz, S. ve Sadowski, C. J. (1995). Düşünme ihtiyacı ölçeğinin Türkçe uyarlaması ve öğrenci başarısı göstergeleri ile korelasyonu. Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 15-24.
  • Gülüm, İ.V. ve Dağ İ. (2012). Tekrarlayıcı Düşünme Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Envanteri’nin Türkçe’ye uyarlanması, geçerliliği ve güvenirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13, 216-223.
  • Hamidi, F. ve Hosseini, Z. M. (2010). The relationship between irrational beliefs and social, emotional and educational adjustment among junior students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1631-1636.
  • Karabacak, A. ve Çiftçi, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin evliliğe ilişkin tutumları ile romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 36(2), 25-43.
  • Korchmaros, J. D., Ybarra, M. L. ve Mitchell, K. J. (2015). Adolescent online romantic relationship initiation: Differences by sexual and gender identification. Journal of adolescence, 40, 54-64.
  • Küçükarslan, M. ve Gizir, C. A. (2013). Romantik İnaçlar Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 461-469.
  • Küçükarslan, M. ve Gizir, C. A. (2014). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Dayanışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 148-159.
  • Reid, A., Halgunseth, L. C., Espinosa-Hernández, G., Csizmadia, A., ve Card, N. (2019). Cultural values and romantic relationship satisfaction in Mexican adolescents: The moderating effects of parental psychological control and gender. Journal of adolescence, 77, 118-128.
  • Saraç, A., Hamamcı, Z. ve Güçray, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki doyumunun yordanması. Türk Psikolojik Dayanışma ve Rehberlik Dergisi, 5(43), 69-81.
  • Sarı, T. ve Korkut-Owen, D. (2015). Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnanlar Ölçeği’nin geliştirilmesi. International Jurnal of Human Sciences, 12 (1), 255-273.
  • Stackert, R. A. ve Bursik, K. (2003). Why am I unsatisfied? Adult attachment style, gendered irrational relationship beliefs, and young adult romantic relationship satisfaction. Personality and individual differences, 34(8), 1419-1429.
  • Van Stockum Jr, C. A. ve DeCaro, M. S. (2020). When working memory mechanisms compete: Predicting cognitive flexibility versus mental set. Cognition, 201, 104313.
  • Zmigrod, L., Zmigrod, S., Rentfrow, P. J. ve Robbins, T. W. (2019). The psychological roots of intellectual humility: the role of intelligence and cognitive flexibility. Personality and Individual Differences, 141, 200-208.

INVESTIGATION OF UNIVERSITY STUDENT’S RELIABLE BELIEFS FOR ROMANTIC RELATIONS IN TERMS OF COGNITIVE FLEXIBILITY

Year 2022, Volume: 21 Issue: 43, 55 - 67, 15.06.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.922918

Abstract

Purpose: This study was carried out to examine the relationship between university students' irrational beliefs about romantic relationships and their cognitive flexibility levels.
Method: 203 university students participated in the study. 126 of the students were female (62.1%), 77 (37.9%) of them were male. Demographic information form, Irrational Beliefs in Romantic Relationships Inventory and Cognitive Flexibility Inventory were applied to the participants with the questionnaire form prepared as a data collection tool in the study.
Findings: The relationship between the level of cognitive flexibility and the total mean scores of irrational beliefs were examined, and it was concluded that "social time use", "gender differences" and "thinking different" among irrational beliefs increased as cognitive flexibility decreased. As the grade level increases, the cognitive flexibility levels of the students increase and their irrational beliefs decrease. Also, students' having irrational relationship beliefs differ according to the status of having a relationship.
Originality: Identifying university students' irrational beliefs about romantic relationships will provide information about the functionality of their future family institution. Interventions to increase the cognitive flexibility of young adults will prevent the emergence of irrational beliefs and may contribute to the establishment of healthy and functional relationships.

References

  • Aksu, H., Özsoy, S. ve Dündar, T. (2018). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkileri üzerine hissettikleri sosyal kontrol algısı. International Journal of Human Sciences, 15(2), 1317-1326.
  • Asıcı, E. ve İkiz, F. E. (2015). Mutluluğa giden bir yol: Bilişsel esneklik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
  • Bener, Ö. ve Günay, B. (2013). Gençlerin evlilik ve aile yaşamına ilişkin tutumları. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 1-16.
  • Bilir, S. E. (2016). Türkiye'deki üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde işlevsel olmayan ilişki inançları ile ilişkisel benlik tutumlarının bağlanma kuramı çerçevesinde araştırılması (Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Boyacioglu, I., Akfirat, S. ve Yılmaz, A. E. (2017). Gender differences in emotional experiences across childhood, romantic relationship, and self-defining memories. Journal of Cognitive Psychology, 29(2), 137-150.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). The relation between cognitive flexibility and academic, social and emotional self-efficacy beliefs among adolescents. Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Demirtas-Zorbaz, S., Ulas, O. ve Kepir-Savoly, D. D. (2015). University Student's Relationship's Believes: Sample of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, 495-499.
  • Gizir, C. A. (2012). İlişki İnançları Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik. (2012). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 35-45.
  • Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilişki inançlarının cinsiyet ve romantik ilişki yaşama durumlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 372-383.
  • Gülgöz, S. ve Sadowski, C. J. (1995). Düşünme ihtiyacı ölçeğinin Türkçe uyarlaması ve öğrenci başarısı göstergeleri ile korelasyonu. Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 15-24.
  • Gülüm, İ.V. ve Dağ İ. (2012). Tekrarlayıcı Düşünme Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Envanteri’nin Türkçe’ye uyarlanması, geçerliliği ve güvenirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13, 216-223.
  • Hamidi, F. ve Hosseini, Z. M. (2010). The relationship between irrational beliefs and social, emotional and educational adjustment among junior students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1631-1636.
  • Karabacak, A. ve Çiftçi, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin evliliğe ilişkin tutumları ile romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 36(2), 25-43.
  • Korchmaros, J. D., Ybarra, M. L. ve Mitchell, K. J. (2015). Adolescent online romantic relationship initiation: Differences by sexual and gender identification. Journal of adolescence, 40, 54-64.
  • Küçükarslan, M. ve Gizir, C. A. (2013). Romantik İnaçlar Ölçeği’nin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 461-469.
  • Küçükarslan, M. ve Gizir, C. A. (2014). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Dayanışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 148-159.
  • Reid, A., Halgunseth, L. C., Espinosa-Hernández, G., Csizmadia, A., ve Card, N. (2019). Cultural values and romantic relationship satisfaction in Mexican adolescents: The moderating effects of parental psychological control and gender. Journal of adolescence, 77, 118-128.
  • Saraç, A., Hamamcı, Z. ve Güçray, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki doyumunun yordanması. Türk Psikolojik Dayanışma ve Rehberlik Dergisi, 5(43), 69-81.
  • Sarı, T. ve Korkut-Owen, D. (2015). Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnanlar Ölçeği’nin geliştirilmesi. International Jurnal of Human Sciences, 12 (1), 255-273.
  • Stackert, R. A. ve Bursik, K. (2003). Why am I unsatisfied? Adult attachment style, gendered irrational relationship beliefs, and young adult romantic relationship satisfaction. Personality and individual differences, 34(8), 1419-1429.
  • Van Stockum Jr, C. A. ve DeCaro, M. S. (2020). When working memory mechanisms compete: Predicting cognitive flexibility versus mental set. Cognition, 201, 104313.
  • Zmigrod, L., Zmigrod, S., Rentfrow, P. J. ve Robbins, T. W. (2019). The psychological roots of intellectual humility: the role of intelligence and cognitive flexibility. Personality and Individual Differences, 141, 200-208.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Pınar Uysal Cantürk 0000-0001-7471-010X

Publication Date June 15, 2022
Submission Date April 20, 2021
Acceptance Date March 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 21 Issue: 43

Cite

APA Uysal Cantürk, P. (2022). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ROMANTİK İLİŞKİLERE YÖNELİK AKILCI OLMAYAN İNANÇLARININ BİLİŞSEL ESNEKLİK DÜZEYLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(43), 55-67. https://doi.org/10.46928/iticusbe.922918