Research Article
BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama ile Müzede Öğrenme Deneyimi: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Örneği

Year 2017, Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı", 43 - 62, 01.06.2017

Abstract

İstanbul Arkeoloji Müzeleri yaklaşık 130 yıllık geçmişiyle pek çok medeniyete ait izleri bünyesinde barındırmaktadır. Her yıl on binlerce insanın ziyaret ettiği müze yerli-yabancı pek çok insanın bir biçimde buluştuğu ortak bir noktadır. Günümüzde, ziyaretçilerin müze mekânlarını ve yapıtlarını daha nitelikli deneyimleyebilmeleri amacıyla müze eğitiminde bazı yöntemler kullanılmaktadır. Bu yöntemlerden biri de aynı zamanda bir sanat eğitimi biçimi olan ve gün geçtikçe daha çok kişiye ulaşan yaratıcı dramadır. Bu çalışmada müzede drama uygulaması gerçekleştiren katılımcıların bu deneyimlerine ilişkin görüşlerini anlamaya çalışmak ve müzede drama deneyimi ile önceki müze deneyimleri arasındaki farkla ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma öncesinde müze yönetiminden gerekli izinler alınmış ve uygulama süresince müze bahçesi, Eski Şark Eserleri Müzesi ve Arkeoloji Müzesi binaları kullanılmıştır. Çalışma grubunu, yaratıcı drama liderliği eğitimi alan 17 yetişkin (15 kadın, 2 erkek) oluşturmaktadır. Müzede drama çalışmasında uygulama amacıyla altı saatlik yaratıcı drama etkinlikleri tasarlanmıştır. Temel nitel araştırma (Merriam, 2009) deseninde tasarlanan çalışmada nitel veriler odak grup ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen nitel veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş ve bulgular temalara ayrılmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların yaşantıya dayalı bir öğrenme biçimi olan yaratıcı drama yöntemiyle daha nitelikli ve eğlenerek öğrendiklerini, kullanılan yöntemin sanat yapıtlarını anımsamalarında onlara yardımcı olduğunu ortaya koymaktadır. Müze deneyimlerini önceki müze ziyaretleriyle karşılaştıran katılımcılar müzenin belirli alanlarına odaklanarak, sanatsal bir biçimde öğrenmenin daha kalıcı bir deneyim olduğunu ifade etmişlerdir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2002). Eğitsel ve sanatsal etken olarak müzeler, müze pedagojisi ve toplum ilişkisi. Yaratıcı drama 1999- 2002 Yazılar (s. 419-428). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö. (2002). Müze pedagojisi ve müzelerde yaratıcı drama ile öğrenme ortamları oluşturma. Yaratıcı drama 1999- 2002 yazılar (s. 399-413). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö., Üstündağ, T. ve Öztürk, A. (2007). İlköğretimde drama. (Ed. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Akyol, A., A. ve Köksal Akyol, A. (2005). Arkeolojik alanda drama: Magnesia örneği. Yedinci drama liderleri buluşması ve ulusal drama semineri: dramada arayışlar (s. 47-58). Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Atagök, T. (1999). Türkiye’de çocuk-müze ilişkilerinin dünü ve bugünü. 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara: ÇOKAUM Yayını.
  • Balık, D. (2009). Çağdaş sanat müzelerinde yeni mekân deneyimi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Başbuğ, S. ve Aykaç, M. (2012). İlköğretim okullarında müze çalışmalarının yaratıcı drama yöntemiyle yapılandırılması. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 185-206). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Çakır İlhan, A. (2012). Yaratıcılık eğitimi bağlamında çocuk müzeleri. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 19-42). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Creswell, J., W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among fi ve approaches (Second Edition). Sage: California.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim (4. Baskı, S. Akıllı, Çev.). Ankara: Odtü Yayıncılık.
  • Earl, A. (1997). Müze pedagojisi İngiltere’de nasıl gelişti? Tarih konuşan drama. İ. San (Ed.), VI. Uluslararası eğitimde drama semineri: drama-maske-müze (s. 35-46). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Fraser, J. W. (2004). Museums, drama, ritual and power: a theory of the museum experience (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis). University of Leicester.
  • Gartenhaus, Alan R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (2003). Museums and social value: Measuring the impact of learning in museums. Paper presented at the ICOM-CECA Annual Conference, Oaxaca.
  • ICOM (International Commission of Museums). (2007) ICOM defi nition of a museum. Erişim tarihi: 02.2017, http://icom.museum/the-vision/museum-defi nition.
  • Kelly, L. (2007). Visitors and learners: Adult museum visitors’ learning identities. Paper Presented at the ICOM-CECA Conference November 2007, Vienna: Austria
  • Kılıçaslan, H. ve Adıgüzel, Ö. (2016). Mimarlıkta müze bilinci kazandırmada yaratıcı drama: Trabzon müzeleri. Fine Arts, 11(1), 1-11.
  • Madran, B. (1999). Yeniden müzeciliği düşünmek. T. Atagök (Ed.), Müze türleri (s. 3-20). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Mercin, L. (2003). Kültür ve sanat değerlerinin yaşatılmasında müzelerin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2(6), 106-114.
  • Mercin, L. (2006). Müzeler ve toplum. Erişim tarihi: 25.03.2017, http://www.ayk.gov.tr/wp.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey Bass: Wiley.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, (166), 170-180.
  • Onur, B., (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim müze psikolojisine giriş (1. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Onur, B., (2013). Müze ve oyun kültürü. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Önder, A., Abacı, O. ve Kamaraj, I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 103-117.
  • Paykoç, F. (2008). Müzede düşünerek dokunarak ve hissederek öğrenme. Geçmişten Geleceğe Türkiye’de Müzecilik Sempozyumu (21-23 Mayıs 2008). Ankara: VEKAM (Vehbi Koç ve Ankara Araştırmaları Merkezi) Yayını.
  • Püsküllüoğlu, A. (2012) Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği: Müzeler, arkeoloji ve tarihin görselleştirilmesi (E. Soğancılar, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yalçın Wells, Ş. (2014). Bir üniversite müzesinde aktif sanat eğitimi: Barber Enstitüsü örneği. Journal of Social Studies Education Research. 5(1), 20-37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2017, Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı", 43 - 62, 01.06.2017

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2002). Eğitsel ve sanatsal etken olarak müzeler, müze pedagojisi ve toplum ilişkisi. Yaratıcı drama 1999- 2002 Yazılar (s. 419-428). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö. (2002). Müze pedagojisi ve müzelerde yaratıcı drama ile öğrenme ortamları oluşturma. Yaratıcı drama 1999- 2002 yazılar (s. 399-413). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö., Üstündağ, T. ve Öztürk, A. (2007). İlköğretimde drama. (Ed. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Akyol, A., A. ve Köksal Akyol, A. (2005). Arkeolojik alanda drama: Magnesia örneği. Yedinci drama liderleri buluşması ve ulusal drama semineri: dramada arayışlar (s. 47-58). Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Atagök, T. (1999). Türkiye’de çocuk-müze ilişkilerinin dünü ve bugünü. 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara: ÇOKAUM Yayını.
  • Balık, D. (2009). Çağdaş sanat müzelerinde yeni mekân deneyimi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Başbuğ, S. ve Aykaç, M. (2012). İlköğretim okullarında müze çalışmalarının yaratıcı drama yöntemiyle yapılandırılması. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 185-206). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Çakır İlhan, A. (2012). Yaratıcılık eğitimi bağlamında çocuk müzeleri. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 19-42). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Creswell, J., W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among fi ve approaches (Second Edition). Sage: California.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim (4. Baskı, S. Akıllı, Çev.). Ankara: Odtü Yayıncılık.
  • Earl, A. (1997). Müze pedagojisi İngiltere’de nasıl gelişti? Tarih konuşan drama. İ. San (Ed.), VI. Uluslararası eğitimde drama semineri: drama-maske-müze (s. 35-46). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Fraser, J. W. (2004). Museums, drama, ritual and power: a theory of the museum experience (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis). University of Leicester.
  • Gartenhaus, Alan R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Hooper-Greenhill, E. (2003). Museums and social value: Measuring the impact of learning in museums. Paper presented at the ICOM-CECA Annual Conference, Oaxaca.
  • ICOM (International Commission of Museums). (2007) ICOM defi nition of a museum. Erişim tarihi: 02.2017, http://icom.museum/the-vision/museum-defi nition.
  • Kelly, L. (2007). Visitors and learners: Adult museum visitors’ learning identities. Paper Presented at the ICOM-CECA Conference November 2007, Vienna: Austria
  • Kılıçaslan, H. ve Adıgüzel, Ö. (2016). Mimarlıkta müze bilinci kazandırmada yaratıcı drama: Trabzon müzeleri. Fine Arts, 11(1), 1-11.
  • Madran, B. (1999). Yeniden müzeciliği düşünmek. T. Atagök (Ed.), Müze türleri (s. 3-20). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Mercin, L. (2003). Kültür ve sanat değerlerinin yaşatılmasında müzelerin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2(6), 106-114.
  • Mercin, L. (2006). Müzeler ve toplum. Erişim tarihi: 25.03.2017, http://www.ayk.gov.tr/wp.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey Bass: Wiley.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, (166), 170-180.
  • Onur, B., (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim müze psikolojisine giriş (1. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Onur, B., (2013). Müze ve oyun kültürü. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Önder, A., Abacı, O. ve Kamaraj, I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 103-117.
  • Paykoç, F. (2008). Müzede düşünerek dokunarak ve hissederek öğrenme. Geçmişten Geleceğe Türkiye’de Müzecilik Sempozyumu (21-23 Mayıs 2008). Ankara: VEKAM (Vehbi Koç ve Ankara Araştırmaları Merkezi) Yayını.
  • Püsküllüoğlu, A. (2012) Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği: Müzeler, arkeoloji ve tarihin görselleştirilmesi (E. Soğancılar, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yalçın Wells, Ş. (2014). Bir üniversite müzesinde aktif sanat eğitimi: Barber Enstitüsü örneği. Journal of Social Studies Education Research. 5(1), 20-37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Karaosmanoğlu

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı"

Cite

APA Karaosmanoğlu, G. (2017). Yaratıcı Drama ile Müzede Öğrenme Deneyimi: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 43-62.