Research Article
BibTex RIS Cite

Yükseköğretim Alanında Yapılan Ulusal ve Uluslararası Çalışmalardaki Eğilimlerin Büyük Veri ve Veri Madenciliği ile İncelenmesi: 1965-2019

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2 Pt 1, 276 - 296, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.735528

Abstract

Geçmişten günümüze yükseköğretim alanında yapılmakta olan çalışmalar yükseköğretim kurumlarının sorunlarını küresel düzlemde ele alarak çözme misyonunu üstlenmektedir. Bu durum, kurumların farklı bakış açılarına sahip olmalarına, kendilerini güncel tutmalarına ve yükseköğretimdeki sorunlara vizyoner bir bakış açısı ile yaklaşımlarına olanak sağlamaktadır. Bu çalışmada 1965-2019 yılları arasında yükseköğretim ile ilgili ulusal ve uluslararası alanda yapılan ve ERIC veri tabanında yer alan çalışmalar bilimetrik bakış açısı ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar ise tematik olarak değerlendirilmiştir. Bu amaç kapsamında büyük veri mikro düzeyde analiz edilerek elde edilen bulgular ile birlikte, yükseköğretim alanında geçmişten günümüze yapılan çalışmalardaki eğilimler ortaya konulmaktadır. Eğilimler dikkate alındığında, Türkiye'de yapılan yükseköğretim çalışmalarının genelde tutum üzerine yoğunlaştığı, nicel yöntemlerin fazlaca kullanıldığı, yenilikçi çalışmalardan ziyade var olan durumun ortaya konulduğu çalışmalar göze çarpmaktadır. Çalışmada ERIC veri tabanında yer alan yükseköğretim ile ilgili 371.771 çalışma/makale; türüne, alanlarına, başlıklarına, yazarlarına, hedef kitlelerine ve yapıldığı yere göre incelenmiştir. Elde edilen sonuçların dönemsel olarak uluslararası ve ulusal boyutta birbirinden farklılaştığı gözlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular tartışılarak, gelecek çalışmalara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Bu öneriler arasında farklı yöntemlerin kullanılması gerektiği, var olan durumdan ziyade yükseköğretim alanında politika geliştirici çalışmalara ihtiyaç olduğu ve yükseköğretimde dijitalleşme gibi çalışmalara odaklanılması gibi öneriler yer almaktadır.

References

  • Al, U., Sezen, U., & Soydal, İ. (2019). Türkiye’nin bilimsel yayınlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. Erişim adresi http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/11897/F1_SOBAG110K044.pdf?sequence=1 (1 Kasım 2020).
  • Altbach, P. G. (2005). Globalization and the university: Myths and realities in an unequal world. The NEA 2005 Almanac of Higher Education. Erişim adresi http://www.nea.org/assets/img/PubAlmanac/ALM_05_06.pdf (8 Eylül 2020).
  • Aslan, E. (2014). Türkiye’de akademik açık erişim dergi yayıncılığı ve çeviribilim alanındaki açık erişim dergiler. Diyalog - Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, 2(1), 144–155.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2018). Türkiye’de yükseköğretim yönetimi alanında üretilen doktora tezlerine ilişkin bir inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 305–313.
  • Bearman, M., Smith, C. D., Carbone, A., Slade, S., Baik, C., Hughes-Warrington, M., & Neumann, D. L. (2012). Systematic review methodology in higher education. Higher Education Research & Development, 31(5), 625–640.
  • Bird, S., Klein, E., &. Loper, E. (2009). Natural language processing with Python. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
  • Chen, C. P., & Zhang, C. Y. (2014). Data-intensive applications, challenges, techniques and technologies: A survey on big data. Information Sciences, 275, 314–347.
  • Chen, M., Mao, S., & Liu, Y. (2014). Big data: A survey. Mobile Networks and Applications, 19, 171–209.
  • Davi, A., Haughton, D., Nasr, N., Shah, G., Skaletsky, M., & Spack, R. (2005). A review of two text-mining packages: SAS text mining and wordstat. The American Statistician, 59(1), 89–103.
  • Erdem, A. R. (2006). Dünyadaki yükseköğretimin değişimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 299–314.
  • Fan, J., Han, F., & Liu, H. (2014). Challenges of big data analysis. National Science Review, 1(2), 293–314.
  • Feinerer, I., Hornik, K., & Meyer, D. (2008). Text mining infrastructure in R. Journal of Statistical Software, 25(5), 1–54.
  • Gandomi, A., & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137–144.
  • Gülmez, D., & Yavuz, M. (2019). Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık yükseköğretim kurumlarının amaç ve yapı boyutları bakımından değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 144–155.
  • Hashem, I. A. T., Yaqoob, I., Anuar, N. B., Mokhtar, S., Gani, A., & Khan, S. U. (2015). The rise of “big data” on cloud computing: Review and open research issues. Information Systems, 47, 98–115.
  • He, W., Zha, S., & Li, L. (2013). Social media competitive analysis and text mining: A case study in the pizza industry. International Journal of Information Management, 33(3), 464–472.
  • Ibrahimzade, N. (2017). Türkiye’de halkla ilişkiler alanında büyük verinin kullanımı. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, N. (2018). Yükseköğretim konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 512–535.
  • Kılıç, R. (1999). Türkiye’de yükseköğretimin kapsamı ve tarihsel gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), 289–310.
  • Mabe, M. (2003). The growth and number of journals. Serials, 16(2), 191–198.
  • McKinney, W. (2010). Data structures for statistical computing in python. Proceedings of the 9th Python in Science Conference, SciPy 2010 (pp. 56–61.), June 28 – July 3, 2010, Austin, TX, USA.
  • Melendez, J. (2002). Doctoral scholarship examined: Dissertation research in the field of higher education studies. Doctoral dissertation, Seton Hall University, South Orange, NJ, USA.
  • Özdağoğlu, G., Damar, M., Özdağoğlu, A., Damar, H. T., & Bilik, Ö. (2020). 80’lerden günümüze yükseköğretimde kalite çalışmaları: Küresel ölçekte bilimetrik bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 482–493.
  • Özdemir, A. N., & Alpaydın, Y. (2018). Yükseköğretim kurumlarında akademik yayıncılık: Üniversite dergilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 9–22.
  • Özer, M. (2017). Türkiye’de yükseköğretimde uluslararasılaşmanın son on beş yılı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 177–184.
  • Soysal, Y., Radmard, S., Kutluca, A. Y., Ertepınar, H., Ortaç, F. R., Akdemir, Z. G., & Türk, Z. (2019). Türkiye yükseköğretimindeki kavramsal, olgusal, tematik ve yöntembilimsel tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 17–36.
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında Türkiye yükseköğretim sistemi: Temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler. Economic Research Center Working Papers in Economics, 7(5), 1–32.
  • Taylor, J. (2004). Toward a strategy for internationalization: Lessons and practice from four universities. Journal of Studies in International Education, 2(8), 149–171.
  • Tight, M. (2019). Systematic reviews and meta-analyses of higher education research. European Journal of Higher Education, 9(2), 133–152.
  • Tsantis, L., & Castellani, J. (2001). Enhancing learning environments through solution-based knowledge discovery tools: Forecasting for self-perpetuating systemic reform. Journal of Special Education Technology, 16(4), 39–52.
  • Wu, X., Zhu, X., Wu, G. Q., & Ding, W. (2013). Data mining with big data. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 26(1), 97–107.

Investigation of Trends in National and International Studies in Higher Education by Means of Big Data and Data Mining: 1965-2019

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2 Pt 1, 276 - 296, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.735528

Abstract

Studies carried out in the field of higher education have taken on the mission of solving the problems of higher education institutions on a global level. This enables institutions to have different perspectives, to keep themselves up-to-date, and to approach problems in higher education with a visionary perspective. In this study, the national and international studies related to higher education between 1965 and 2019 that were included in the ERIC database were examined from a scientometric point of view. The results obtained were evaluated thematically. Analyzing the big data at the micro level in line with the research purpose revealed the trends in the studies conducted in the field of higher education from past to present. Considering these trends, the higher education studies in Turkey mostly focused on the concept of attitude, predominantly employed quantitative methods, and aimed at revealing the existing situation rather than being innovative. 371,771 studies/articles related to higher education in the ERIC database were examined by their type, subject, title, author, target group, and research location. The results obtained differed periodically in their international and national dimensions. The findings were discussed, and some suggestions, such as using different methods, focusing on policy-making rather than the current situation in higher education, and focusing on digitalization in higher education, were made for future studies.

References

  • Al, U., Sezen, U., & Soydal, İ. (2019). Türkiye’nin bilimsel yayınlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. Erişim adresi http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/11897/F1_SOBAG110K044.pdf?sequence=1 (1 Kasım 2020).
  • Altbach, P. G. (2005). Globalization and the university: Myths and realities in an unequal world. The NEA 2005 Almanac of Higher Education. Erişim adresi http://www.nea.org/assets/img/PubAlmanac/ALM_05_06.pdf (8 Eylül 2020).
  • Aslan, E. (2014). Türkiye’de akademik açık erişim dergi yayıncılığı ve çeviribilim alanındaki açık erişim dergiler. Diyalog - Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, 2(1), 144–155.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2018). Türkiye’de yükseköğretim yönetimi alanında üretilen doktora tezlerine ilişkin bir inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 305–313.
  • Bearman, M., Smith, C. D., Carbone, A., Slade, S., Baik, C., Hughes-Warrington, M., & Neumann, D. L. (2012). Systematic review methodology in higher education. Higher Education Research & Development, 31(5), 625–640.
  • Bird, S., Klein, E., &. Loper, E. (2009). Natural language processing with Python. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
  • Chen, C. P., & Zhang, C. Y. (2014). Data-intensive applications, challenges, techniques and technologies: A survey on big data. Information Sciences, 275, 314–347.
  • Chen, M., Mao, S., & Liu, Y. (2014). Big data: A survey. Mobile Networks and Applications, 19, 171–209.
  • Davi, A., Haughton, D., Nasr, N., Shah, G., Skaletsky, M., & Spack, R. (2005). A review of two text-mining packages: SAS text mining and wordstat. The American Statistician, 59(1), 89–103.
  • Erdem, A. R. (2006). Dünyadaki yükseköğretimin değişimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 299–314.
  • Fan, J., Han, F., & Liu, H. (2014). Challenges of big data analysis. National Science Review, 1(2), 293–314.
  • Feinerer, I., Hornik, K., & Meyer, D. (2008). Text mining infrastructure in R. Journal of Statistical Software, 25(5), 1–54.
  • Gandomi, A., & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137–144.
  • Gülmez, D., & Yavuz, M. (2019). Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık yükseköğretim kurumlarının amaç ve yapı boyutları bakımından değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 144–155.
  • Hashem, I. A. T., Yaqoob, I., Anuar, N. B., Mokhtar, S., Gani, A., & Khan, S. U. (2015). The rise of “big data” on cloud computing: Review and open research issues. Information Systems, 47, 98–115.
  • He, W., Zha, S., & Li, L. (2013). Social media competitive analysis and text mining: A case study in the pizza industry. International Journal of Information Management, 33(3), 464–472.
  • Ibrahimzade, N. (2017). Türkiye’de halkla ilişkiler alanında büyük verinin kullanımı. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, N. (2018). Yükseköğretim konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 512–535.
  • Kılıç, R. (1999). Türkiye’de yükseköğretimin kapsamı ve tarihsel gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), 289–310.
  • Mabe, M. (2003). The growth and number of journals. Serials, 16(2), 191–198.
  • McKinney, W. (2010). Data structures for statistical computing in python. Proceedings of the 9th Python in Science Conference, SciPy 2010 (pp. 56–61.), June 28 – July 3, 2010, Austin, TX, USA.
  • Melendez, J. (2002). Doctoral scholarship examined: Dissertation research in the field of higher education studies. Doctoral dissertation, Seton Hall University, South Orange, NJ, USA.
  • Özdağoğlu, G., Damar, M., Özdağoğlu, A., Damar, H. T., & Bilik, Ö. (2020). 80’lerden günümüze yükseköğretimde kalite çalışmaları: Küresel ölçekte bilimetrik bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 482–493.
  • Özdemir, A. N., & Alpaydın, Y. (2018). Yükseköğretim kurumlarında akademik yayıncılık: Üniversite dergilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 9–22.
  • Özer, M. (2017). Türkiye’de yükseköğretimde uluslararasılaşmanın son on beş yılı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 177–184.
  • Soysal, Y., Radmard, S., Kutluca, A. Y., Ertepınar, H., Ortaç, F. R., Akdemir, Z. G., & Türk, Z. (2019). Türkiye yükseköğretimindeki kavramsal, olgusal, tematik ve yöntembilimsel tercihler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(1), 17–36.
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında Türkiye yükseköğretim sistemi: Temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler. Economic Research Center Working Papers in Economics, 7(5), 1–32.
  • Taylor, J. (2004). Toward a strategy for internationalization: Lessons and practice from four universities. Journal of Studies in International Education, 2(8), 149–171.
  • Tight, M. (2019). Systematic reviews and meta-analyses of higher education research. European Journal of Higher Education, 9(2), 133–152.
  • Tsantis, L., & Castellani, J. (2001). Enhancing learning environments through solution-based knowledge discovery tools: Forecasting for self-perpetuating systemic reform. Journal of Special Education Technology, 16(4), 39–52.
  • Wu, X., Zhu, X., Wu, G. Q., & Ding, W. (2013). Data mining with big data. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 26(1), 97–107.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Onur İşbulan 0000-0001-5326-071X

Nazire Burçin Hamutoğlu This is me 0000-0003-0941-9070

Mübin Kıyıcı This is me 0000-0001-9458-7831

Publication Date August 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 Pt 1

Cite

APA İşbulan, O., Hamutoğlu, N. B., & Kıyıcı, M. (2021). Yükseköğretim Alanında Yapılan Ulusal ve Uluslararası Çalışmalardaki Eğilimlerin Büyük Veri ve Veri Madenciliği ile İncelenmesi: 1965-2019. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 276-296. https://doi.org/10.2399/yod.20.735528

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.