This study
aims to make a comparative analysis of the curricula documents put into
practice during the Turkish Republican period in terms of exercises as part of
instructional arrangements. The data set for the study was the main official
curricula documents published during the Republican period. The study employed
document analysis method and the documents were examined with content analysis
technique. The analysis of the data yields three main categories with regard
to exercises: objectives, features and teaching arrangements. The comparative
analysis pointed out that there was an increasing emphasis on and importance
attached to the exercises until 1990’s. However, after then, there appeared a
gradual and steady decrease in the emphasis placed on exercises. These
findings were considered in the light of three main movements, whose effects
were all too apparent in mathematics education: behaviourist learning,
meaningful arithmetic and constructivism. We argue that these movements
contributed to the interpretation of the relative importance of exercises for
teaching mathematics and this, in turn, affected the curricular arrangements
through the years. The paper concludes that exercises and relevant arrangements
are a greatly neglected area of the curricula developed especially after 2000
and that the future program development efforts should pay attention to
eliminate this deficiency with the incorporation of carefully designed and
planned practice work.
curriculum exercises historical analysis mathematics teaching
Bu çalışmada, Türkiye’de 1926’dan günümüze
Cumhuriyet dönemi ilkokul matematik dersi öğretim programlarında alıştırmalar
için yapılan düzenlemelerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Cumhuriyet tarihi boyunca uygulamaya konulan öğretim programlarının yazılı
metinleri araştırmanın veri setini oluşturmuştur. Nitel bir araştırma olan
çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmış olup programlara ilişkin yazılı
veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Analiz sonucunda, programlarda
alıştırmaların kullanım amaçları, özellikleri ve uygulama sürecine yönelik
düzenlemeler belirlenmiştir. Ayrıca, Cumhuriyetin ilanından itibaren 1990’lı
yıllara gelinceye kadar programların önem verdiği alıştırmalar konusu özellikle
1990’lı yılların sonlarından itibaren önemini kaybetmeye başlamıştır. Öğretim
programlarının alıştırmalar konusundaki düzenlemelerine ilişkin bulgular
davranışçı öğrenme, anlamlı aritmetik ve yapılandırmacılık akımları ışığında
tartışılmıştır. Matematik eğitimi alanında önemli etkileri olan bu akımların
öğretim programlarında alıştırmalarla ilgili düzenlemelerde yaşanan
değişimlerin anlaşılmasında katkıları olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ülkemizde
2000’li yıllardan sonra programlar tarafından ihmal edilmeye başlanan
alıştırmaların detaylı düzenlemelerle gelecek program çalışmalarında ele
alınması gereği üzerinde durulmuştur.
Alıştırmalar matematik öğretimi öğretim programı tarihsel analiz
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari Lisansı ile lisanslanmıştır.