Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ARGÜMANTASYON BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE ANALİZİ: BİR UZAKTAN EĞİTİM ÇALIŞMASI

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 732 - 758, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-925298

Öz

Öğretmen adaylarının; öğretmenlik mesleğine başladıklarında, öğrencilerini, öğrenmeye açık, kendi düşüncelerini ve karşıt düşünceleri sorgulayan ve araştırma becerisine sahip bireyler olarak yetiştirebilmeleri için; belli bir konuya ilişkin iddialara yönelik argümanları doğru algılamaları ve değerlendirebilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada da, öğretmen adaylarının, kendilerine sunulan iddia ve argümanları nasıl değerlendirdikleri Sampson ve Clark (2006) tarafından geliştirilen ve Kaya vd. (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan argümantasyon testi aracılığıyla incelenmiştir. Çalışma, Karadeniz Bölgesi’nde yer alan üniversitelerden birinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Çalışmaya 193 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitimin uzaktan yürütülmesinden dolayı online bir form aracılığı ile toplanmıştır. Çalışmadan sağlanan verilere göre, öğretmen adaylarının ilgili argümantasyon sürecine yönelik bilgi birikimleri olduğunda oluşturdukları argümanların kalitesi ve argümanları tanımlama, açıklama, analiz etme ve değerlendirme becerilerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8608/107237
  • Aktamış, H. & Hiğde, E. (2015). Fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modellerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 136-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19408/206367
  • Alaz-Meriç, G. (2019). Argümantasyon teorisinin bilimsel akıl yürütmedeki ve fen bilimleri eğitimindeki rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1), 13-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4373/59852
  • Aufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J., & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students’ argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 101-131. https://dx.doi.org/10.1002/tea.20213
  • Aymen-Peker, E., Apaydın, Z. & Taş, E. (2012). Isı yalıtımını argümantasyonla anlama: İlköğretim 6. Sınıf öğrencileri ile durum çalışması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 79-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/diclesosbed/issue/61615/920157
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. baskı). Pegem Akademi.
  • Cho, K. L., & Jonassen, D. H. (2002). The effects of argumentation scaffolds on argumentation and problem solving. Educational Technology Research and Development, 50(3), 5-22. https://dx.doi.org/10.1007/BF02505022
  • Çaycı, B. (2019, Eylül 6-8). Öğrenme stillerine göre sınıf öğretmeni adaylarının argümantasyon becerilerinin analizi. International Symposium on Active Learning, Adana, Türkiye.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84(3), 287-312. https://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A
  • Erduran, S., Ardaç, D., & Yakmacı-Güzel, B. (2006). Learning to teach argumentation: Case studies of pre-service secondary science teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 1-14. https://dx.doi.org/10.12973/ejmste/75442
  • Erduran, S., Özdem, Y., & Park, J.Y. (2015). Research trends on argumentation in science education: A journal content analysis from 1998–2014. International Journal of STEM Education, 2, 5. https://dx.doi.org/10.1186/s40594-015-0020-1
  • Fakhriyah, F., & Masfuah, S. (2021, April 2). The analysis of scientific argumentation skill and computational thinking skill of the primary educational teacher department students. AIP Conference Proceedings, 2331(1), 30005. AIP Publishing LLC. https://dx.doi.org/10.1063/5.0041655
  • Iordanou, K., & Constantinou, C. P. (2014). Developing pre-service teachers' evidence-based argumentation skills on socio-scientific issues. Learning and Instruction, 34, 42-57. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.07.004
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Erduran, S. (2014). Adaptation of two argumentation tests into Turkish. Elementary Education Online, 13(3), 1014-1032. https://www.ilkogretim-online.org/?iid=2014-13-3.000&&jid=218&lng=
  • Kaya, E., Erduran, S., & Çetin, P. S. (2012). Discourse, argumentation, and science lessons: Match or mismatch in high school students' perceptions and understanding? Mevlana International Journal of Education, 2(3), 1-32. http://mije.mevlana.edu.tr/
  • Kaya, O. N. & Kılıç, Z. (2010). Fen sınıflarında meydana gelen diyaloglar ve öğrenme üzerine etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 115–130. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49066/626042
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331- 359. https://dx.doi.org/10.1002/tea.3660290404
  • Martín-Gámez, C., & Erduran, S. (2018). Understanding argumentation about socio-scientific issues on energy: A quantitative study with primary pre-service teachers in Spain. Research in Science & Technological Education, 36(4), 463-483. https://dx.doi.org/10.1080/02635143.2018.1427568
  • Metin, M. (2014). Nicel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 161-214). Pegem Akademi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. https://dx.doi.org/10.1002/tea.20035
  • Osborne, J. F., Henderson, J. B., MacPherson, A., Szu, E., Wild, A., & Yao, S. Y. (2016). The development and validation of a learning progression for argumentation in science. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 821-846. https://dx.doi.org/10.1002/tea.21316
  • Parlan, P., Latifah, U., & Muntholib, M. (2020). Development and implementation of students’ scientific argumentation skills test in acid-base chemistry. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 5(2), 179-190. https://dx.doi.org/10.24042/tadris.v5i2.6388
  • Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260. https://dx.doi.org/10.1080/09500690500336957
  • Şahin-Kalyon, D. & Taşar, M. F. (2020). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin argüman yapıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 39-71. https://dx.doi.org/10.33692/avrasyad.643598
  • Türkoğuz, S. & Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25114/265153
  • Yeh, K. H., & She, H. C. (2010). Online synchronous scientific argumentation learning: Nurturing students' argumentation ability and conceptual change in science context. Computers & Education, 55(2), 586-602. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.020
  • Yılmaz, K. & Benzer, S. (2020). Öğretmenlerin argümantasyona yönelik görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 44-60. https://dx.doi.org/10.35346/aod.613914
  • YÖK. (2018). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları-programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf

ANALYSIS OF PRESERVICE TEACHER’ ARGUMENTATION SKILLS ACCORDING TO VARIOUS VARIABLES: A DISTANCE EDUCATION STUDY

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 732 - 758, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-925298

Öz

Teacher candidates; so that when they start the teaching profession, they can raise their students as individuals who are open to learning, question their own thoughts and opposing views, and have research skills; they need to be able to perceive and evaluate the arguments for the claims about a certain subject correctly. In this study, too, how pre-service teachers evaluate the claims and arguments presented to them through the argumentation test developed by Sampson and Clark (2006) and adapted into Turkish by Kaya et al. (2014). The study was carried out with teacher candidates studying in one of the universities in the Black Sea Region. 193 teacher candidates participated in the study. The data were collected through an online form due to the distance education in the 2019-2020 academic year. According to the data obtained from the study, it was concluded that the quality of the arguments and the skills of defining, explaining, analyzing and evaluating the arguments increase when the pre-service teachers have knowledge about the relevant argumentation process.

Kaynakça

  • Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8608/107237
  • Aktamış, H. & Hiğde, E. (2015). Fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modellerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 136-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19408/206367
  • Alaz-Meriç, G. (2019). Argümantasyon teorisinin bilimsel akıl yürütmedeki ve fen bilimleri eğitimindeki rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1), 13-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4373/59852
  • Aufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J., & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students’ argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 101-131. https://dx.doi.org/10.1002/tea.20213
  • Aymen-Peker, E., Apaydın, Z. & Taş, E. (2012). Isı yalıtımını argümantasyonla anlama: İlköğretim 6. Sınıf öğrencileri ile durum çalışması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 79-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/diclesosbed/issue/61615/920157
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. baskı). Pegem Akademi.
  • Cho, K. L., & Jonassen, D. H. (2002). The effects of argumentation scaffolds on argumentation and problem solving. Educational Technology Research and Development, 50(3), 5-22. https://dx.doi.org/10.1007/BF02505022
  • Çaycı, B. (2019, Eylül 6-8). Öğrenme stillerine göre sınıf öğretmeni adaylarının argümantasyon becerilerinin analizi. International Symposium on Active Learning, Adana, Türkiye.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84(3), 287-312. https://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A
  • Erduran, S., Ardaç, D., & Yakmacı-Güzel, B. (2006). Learning to teach argumentation: Case studies of pre-service secondary science teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 1-14. https://dx.doi.org/10.12973/ejmste/75442
  • Erduran, S., Özdem, Y., & Park, J.Y. (2015). Research trends on argumentation in science education: A journal content analysis from 1998–2014. International Journal of STEM Education, 2, 5. https://dx.doi.org/10.1186/s40594-015-0020-1
  • Fakhriyah, F., & Masfuah, S. (2021, April 2). The analysis of scientific argumentation skill and computational thinking skill of the primary educational teacher department students. AIP Conference Proceedings, 2331(1), 30005. AIP Publishing LLC. https://dx.doi.org/10.1063/5.0041655
  • Iordanou, K., & Constantinou, C. P. (2014). Developing pre-service teachers' evidence-based argumentation skills on socio-scientific issues. Learning and Instruction, 34, 42-57. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.07.004
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Erduran, S. (2014). Adaptation of two argumentation tests into Turkish. Elementary Education Online, 13(3), 1014-1032. https://www.ilkogretim-online.org/?iid=2014-13-3.000&&jid=218&lng=
  • Kaya, E., Erduran, S., & Çetin, P. S. (2012). Discourse, argumentation, and science lessons: Match or mismatch in high school students' perceptions and understanding? Mevlana International Journal of Education, 2(3), 1-32. http://mije.mevlana.edu.tr/
  • Kaya, O. N. & Kılıç, Z. (2010). Fen sınıflarında meydana gelen diyaloglar ve öğrenme üzerine etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 115–130. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49066/626042
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331- 359. https://dx.doi.org/10.1002/tea.3660290404
  • Martín-Gámez, C., & Erduran, S. (2018). Understanding argumentation about socio-scientific issues on energy: A quantitative study with primary pre-service teachers in Spain. Research in Science & Technological Education, 36(4), 463-483. https://dx.doi.org/10.1080/02635143.2018.1427568
  • Metin, M. (2014). Nicel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 161-214). Pegem Akademi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. https://dx.doi.org/10.1002/tea.20035
  • Osborne, J. F., Henderson, J. B., MacPherson, A., Szu, E., Wild, A., & Yao, S. Y. (2016). The development and validation of a learning progression for argumentation in science. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 821-846. https://dx.doi.org/10.1002/tea.21316
  • Parlan, P., Latifah, U., & Muntholib, M. (2020). Development and implementation of students’ scientific argumentation skills test in acid-base chemistry. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 5(2), 179-190. https://dx.doi.org/10.24042/tadris.v5i2.6388
  • Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260. https://dx.doi.org/10.1080/09500690500336957
  • Şahin-Kalyon, D. & Taşar, M. F. (2020). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin argüman yapıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 39-71. https://dx.doi.org/10.33692/avrasyad.643598
  • Türkoğuz, S. & Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25114/265153
  • Yeh, K. H., & She, H. C. (2010). Online synchronous scientific argumentation learning: Nurturing students' argumentation ability and conceptual change in science context. Computers & Education, 55(2), 586-602. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.020
  • Yılmaz, K. & Benzer, S. (2020). Öğretmenlerin argümantasyona yönelik görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 44-60. https://dx.doi.org/10.35346/aod.613914
  • YÖK. (2018). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları-programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayça Cirit Gül 0000-0003-4765-1153

Zeki Apaydın 0000-0002-6581-4828

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Cirit Gül, A., & Apaydın, Z. (2021). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ARGÜMANTASYON BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE ANALİZİ: BİR UZAKTAN EĞİTİM ÇALIŞMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 732-758. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-925298