Bu
çalışma lise öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarının belirlenmesi ve
çeşitli değişkenlere göre fiziksel aktivite düzeylerinin (FAD) incelenmesi
amacıyla yapıldı. Araştırmaya 360 erkek ve 120 kadın olmak üzere toplam 480
lise öğrencisi gönüllü olarak katıldı. Öğrencilerin egzersiz yapma süreleri,
sıklıkları ve kişisel bilgilerinin tespit edilmesi için "Kişisel Bilgi
Formu", egzersiz alışkanlık ve tutumlarının tespit edilmesi için
"Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği-21 (Exercise Dependence Scale-21) ve Fiziksel
Aktivite Anketi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 for Windows
programında incelendi. İkili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi,
çoklu grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis H testi kullanıldı. Tüm
testlerde anlamlılık düzeyi. 05 olarak kabul edildi. Araştırmada erkek lise
öğrencilerinin %13,3’ü, kadın öğrencilerin %7.2’si genel olarak %9.2’sinin
egzersiz bağımlısı oldukları, egzersiz bağımlısı ve bağımlı adayı olan hem
erkek hem de kadın lise öğrencilerinin FAD düzeylerinin bağımlı olmayanlara
göre anlamlı derecede yüksek olduğu, düzenli spor yapan ve yapmayan lise
öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarına göre FAD değerlerinde anlamlı bir
fark olmadığı, birisi tarafından spor yapmaya teşvik edilen lise öğrencilerinin
FAD değerleri karşılaştırıldığında bağımlı olanların hem bağımlı adayları hem
de bağımlı olmayanlara göre ayrıca bağımlı adaylarının da bağımlı olmayanlara
göre anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edildi. Lise öğrencilerin az bir
kısmının egzersiz bağımlısı olduğu, bağımlılık düzeyi yüksek olan öğrenciler
ile birisi tarafından spor yapmaya teşvik edilen öğrencilerin FAD değerlerinin yüksek
olduğu sonuçlarına ulaşıldı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |