Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK BAYRAKLI GEMİLERIN TOKYO MUTABAKAT ZAPTI BÖLGESİNDEKİ PERFORMANSLARININ İNCELENMESI

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 19, 468 - 487, 30.09.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.628262

Öz

Bayrak performansı özellikle de bölgesel mutabakat zabıtlarının imzalanmasından
sonra, denizcilikte önemli bir konu haline gelmiştir. Bayrak performansını arttırmak, gemilerdeki
eksikliklerin giderilerek gemi tutulma oranlarının düşürülmesiyle gerçekleştirilebilecek bir
olgudur. Bayrak performansının artması hem gemi işletmecilerinin zaman ve para kaybetmesini
önleyecek hem de ilgili bayrağın bölgesel mutabakat zaptı rejimlerinin radarından çıkmasını
sağlayacaktır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Türk bayraklı gemilerin Asya-Pasifik
bölgesindeki liman devletlerinin oluşturmuş olduğu Tokyo mutabakat zaptı rejiminin
denetimlerinde sergilediği performansı incelemek, gemilerdeki eksikliklerin neler olduğunu
belirlemek ve ilgili bayrak devleti olarak Türkiye Cumhuriyeti’nin bu konuda ne gibi önlemler
alabileceğini ilişkin önerilerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda Tokyo mutabakat zaptı veri
tabanında 01.01.2016-31.12.2018 tarihleri arasındaki veriler incelenip Türk bayraklı gemilerin
Liman Devleti Kontrolü verileri ayrıştırılmıştır. Örneklemimizin tarih aralığını oluşturan 3 yıllık
dönemde Türk bayraklı gemilerin 115 kez ilk denetimden geçtiği, bu denetimlerde 226 eksiklik
bulunduğu ve üç geminin beş kez tutulduğu bulgularına ulaşılmıştır. Bu bulgular ayrıntılı olarak
incelendiğinde Türk bayraklı gemilerin özellikle can kurtarma araçları, seyir emniyeti ve yangın
emniyeti ile ilişkili konularda diğerlerine göre çok fazla eksikliğe sahip oldukları görülmüştür.
Bayrak devleti olarak yapılacak denetimlerle bu eksikliklerin giderilebileceği, tutulmaların önüne
geçilebileceği ve dolayısıyla bayrak performansının artacağı öngörülmüştür. Bayrak
performanstaki artış Türk bayrağının mutabakat zaptı rejimlerinin beyaz listesine girmesini
sağlayacak, böylece Türk bayraklı gemiler Liman Devleti Kontrolü için bir hedef olmaktan
kurtulabileceklerdir. Bu da işletmeciler için değerli olan zamanın kaybolmamasını ve
gecikmelerden kaynaklanan ücretlerin ortadan kalkmasını sağlayacaktır. Bu hedeflere
ulaşabilmek için Türkiye’nin yalnızca Tokyo mutabakat zaptı bölgesinde değil diğer mutabakat
zaptı bölgelerinde de beyaz listelere girebilmesi amacıyla düzenli ve zorunlu olarak yapılması
gereken denetimler daha verimli hale getirilmeli, mutabakat zabıtları yıllık raporlarında orta ve
yüksek riskli olan Türk bayraklı gemiler takibe alınmalı ve eksikliklerinin giderilmesi için girişimde
bulunulmalıdır.

Kaynakça

  • MANSELL, J. N. K. (2009). “Flag State Responsibility: Historical Development andContemporary Issues”. Dordrecht: Springer.
  • CORRES A-J E, Pallis A A. “Flag State Performance: An Empirical Analysis”. WMUJournal of Maritime Affairs, 2008:7(1), 241-261.
  • CHEN J, Zhang S, Xu L, Wan Z, Fei Y, Zheng T. “Identification of Key Factors of Ship Detention Under Port State Control”. Marine Policy, 2019:102, 21-27.
  • CARİOU P, Meija Jr M. Q, Wolff F-C. “On the Effectiveness of Port State Control Inspections”. Transportation Research Part E, 2008:44, 491-503.
  • PEREPELKİN M, Knapp S, Perepelkin G, de Pooter M. “An Improved Methodology to Measure Flag Performance for the Shipping Industry”. Marine Policy, 2010:34, 395- 405.
  • BAN H, Jang D. “Recent Developments in Regional Memorandums of Understanding on Port State Control”. Ocean Development and International Law, 2012:43, 170- 187.
  • FAN L, Luo M, Yin J. “Flag Choice and Port State Control Inspections – Empirical Evidence Using A Simultaneous Model”. 2014.
  • Tokyo MOU. “Annual Report on Port State Control in the Asia-Pacific Region 2017”. Erişim Tarihi: 5 Şubat 2019. http://www.tokyo-mou.org/doc/ANN17.pdf/
  • Tokyo MOU. “Memorandum of Understanding on Port State Control in The Asia-Pacific Region 2017”. Erişim Tarihi: 6 Şubat 2019 http://www.tokyomou.org/doc/Memorandum%20rev17.pdf/
  • Tokyo MOU. “Annual Report on Port State Control in the Asia-Pacific Region 2011”. Erişim Tarihi: 5 Şubat 2001 2019. http://www.tokyo-mou.org/doc/ANN11.pdf/
  • Tokyo MOU. “Annual Report on Port State Control in the Asia-Pacific Region 2014”. Erişim Tarihi: 5 Şubat 2019. http://www.tokyo-mou.org/doc/ANN14.pdf/
  • TÜİK. (2018). “Ülke Gruplarına Göre Yıllık İhracat”. Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019. http://www.turkstat.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istabid=1547/
  • TÜİK. (2018). “Ülke Gruplarına Göre Yıllık İthalat”. Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019. http://www.turkstat.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id =1548/
  • TÜİK. (2018). “Taşıma Şekillerine Göre İhracat 2000 – 2019”. Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019. http://www.turkstat.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=642/
  • TÜİK. (2018). “Taşıma Şekillerine Göre İhracat 2000 – 2019”. Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019. http://www.turkstat.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=643/
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fırat Bolat 0000-0001-9807-7089

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Bolat, F. (2019). TÜRK BAYRAKLI GEMİLERIN TOKYO MUTABAKAT ZAPTI BÖLGESİNDEKİ PERFORMANSLARININ İNCELENMESI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 468-487. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628262

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası