Bu çalışma, annelerin çocuğa yönelik hikaye anlatımı bağlamında kullandıkları yantümce yapılarını incelemekte, bu yapıların çocuğun yaşına göre değişiklik gösterip göstermediğini araştırmaktadır. 85 anne tarafından 36 ila 72 aylık çocuklarına resimlerden oluşan bir hikaye kitabı okunmuş ve toplanan dil verisi -mA, -mAK, -DIK, -(y)AcAK yantümce ekleri içeren yapılar açısından kodlanmıştır. Buna ek olarak, bu yapılar arasında zihinsel durum içeren eylemler sınıflandırılmış ve analiz edilmiştir. Beklenenin aksine, sonuçlar anneler tarafından kullanılan yapıların anaokulu çağındaki çocukların yaşlarına göre değişiklik göstermediği yönündedir. Ancak, tercih edilen ek konusunda farklılıklar gözlemlenmiştir. En sık kullanılan yantümce türü, -mAK eki ile oluşturulan yapılar olmuştur. Daha sonra ise kullanım sıklığı sırasıyla, -DIK, -mA ve -(y)AcAK yapıları tercih edilmiştir. Zihin durumu içeren eylemin yantümce eylemi olarak kullanıldığı yapılar en seyrek gözlemlenen yapılar olmuştur. Sonuçlar daha önce alanda yapılan çalışmaların sonuçlarını destekler niteliktedir, zihinsel eylemlerin edinimi konusundaki sonuçlar detaylı tartışılmaktadır.
tümleç yantümceleri çocuğa yönlendirilmiş konuşma anne-çocuk hikaye anlatımı zihinsel durum içeren eylemler okul öncesi dil edinimi
This study investigated whether the amount and types of nominalizing complements Turkish speaking mothers use in storytelling vary by their preschool children’s age. Eighty-five middle-class mothers narrated a wordless storybook to their children (36 to 72 months). Mothers’ story-related talk was coded for complements formed with the nominalizing suffixes -mA, -mAK, -DIK, -(y)AcAK. These complement structures were then coded for whether they contained mental state verbs. Contrary to expectation, the results demonstrated no difference in mothers’ use of complementation by their children’s age. However, there were significant differences in suffix type. -mAK constructions were found to be the most frequently used complement type, followed by -DIK, -mA, and -(y)AcAK constructions. In addition, complement structures that contained a mental state verb as the complement verb were found to be the least frequent. The results show remarkable similarities with findings from the acquisition of complementation literature and are discussed in terms of their implications.
nominalizing complements child-directed speech mother-child storytelling complements with mental state verbs preschool children
We would like to thank Bahar Bozbıyık, Elif Bürümlü-Kısa, and Ecem Mutlu for their assistance in data collection. We would also like to thank the volunteer research assistants at the Bil-Ge Lab for their excellent attention to detail in transcribing mother-child interactions. Finally, we would like to thank the parents and children who visited our lab and lent support to our studies. Without their support, this paper would not be possible.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 32 Sayı: 3 - Tek dilli ve iki dilli topluluklarda Türkçenin edinimi: Hatice Sofu Armağanı (Konuk Editörler: Feyza Altınkamış - Aslı Altan) |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad