Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Öğretmenlerinin Çevrimiçi Teknolojilere Yönelik Özyeterliliklerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, Sayı: 54, 1517 - 1527, 28.12.2022

Öz

Bu araştırmada coğrafya öğretmenlerinin çevrim içi teknolojilere yönelik özyeterliliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri İzmir ili içerisinde özel ve devlet okullarında görev yapmakta olan 68 coğrafya öğretmenlerinden toplanmıştır. Ölçeme aracı olarak Miltiadou ve Yu (2000) tarafından geliştirilen ve Horzum ve Çakır (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çevrimiçi Teknolojilere Yönelik Öz yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Özyeterlilik ölçümünde temel alınan kriterler istenilen web adreslerine ulaşabilme, e-posta araçlarını kullanabilme, eş zamanlı ve eş zamansız görüşmelere katılabilme gibi temel becerileri ölçmeye yöneliktir. Araştırma sonucunda coğrafya öğretmenlerinin çevrim içi teknolojilere yönelik becerilerinden internet becerilerinin eş zamanlı ve eş zamansız etkileşim becerilerinden daha yüksek çıktığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarında cinsiyet, öğrenim düzeyleri, çalışma süreleri, görev yapılan okul türü ve mezun olunan üniversite değişkenleri anlamlı bir farklılıklar oluşturmamıştır. Ancak, öğretmenlerin gelecekte yenilenen teknoloji araçlarını kullanma ihtiyaçlarının belirlenerek eğitim programlarının tasarlanması ve uygulanması teknoloji öz yeterliliklerinin yüksek tutulması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in career choice and development-self-efficacy in changing societies. Cambridge University Press.
  • Bandura, A. (1997) Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman And Company.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar ve İnternet Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği).Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumları ile Bilgisayar Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID- 19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22.
  • Ercan, O., Sağır, M., Mutluay, Y., Şimşek, M., Başaran, A. R., Baysal, S. ve Doğruluk, S. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz-yeterlik algıları ile e-öğrenme ortamlarına yönelik sosyal bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti. Henson, R. K. (2001). Teacher self-efficacy: substantive ımplications and measurement dilemmas, University of North Texas, Teacher Efficacy Research, 1-24. Horzum, M.B, Çakır, Ö (2009 ). Çevrimiçi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356
  • Hsiao, H., Chang, J., Tu, Y. ve Chen, S. (2011), The impact of self-efficacy on innovative work behavior for teachers, International Journal of Social Science and Humanity, 1(1), 31-36.
  • Huber, M. J., Fruth J. D., Avila-John, A. ve López-Ramírez, E. (2016). Teacher self-efficacy and student outcomes: a transactional approach to prevention, Journal of Education and Human Development, 5(1), 46-54. Lee, M. H. & Tsai, C. C. (2010) ‘Exploring teachers’ perceived self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web’, Instructional Science, 38, 1–21.
  • Miltiadou, M., & Yu, C. H. (2000). Validation of the Online Technologies Self-Efficacy Scale (OTSES). Retrieved 30, 09,2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445672.pdf Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-Efficacy in self-regulated learning, Theory Into Practice, 41(2), 116-125
  • Sancar, R. ve Deryakulu, D. (2017). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik inançları ile çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki, 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti.
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları secondary school teachers’ self-efficacy beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yıldız, E., & Seferoğlu, S. S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 33-46.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 301-329.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
Yıl 2022, Sayı: 54, 1517 - 1527, 28.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in career choice and development-self-efficacy in changing societies. Cambridge University Press.
  • Bandura, A. (1997) Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman And Company.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar ve İnternet Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği).Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumları ile Bilgisayar Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID- 19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22.
  • Ercan, O., Sağır, M., Mutluay, Y., Şimşek, M., Başaran, A. R., Baysal, S. ve Doğruluk, S. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz-yeterlik algıları ile e-öğrenme ortamlarına yönelik sosyal bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti. Henson, R. K. (2001). Teacher self-efficacy: substantive ımplications and measurement dilemmas, University of North Texas, Teacher Efficacy Research, 1-24. Horzum, M.B, Çakır, Ö (2009 ). Çevrimiçi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356
  • Hsiao, H., Chang, J., Tu, Y. ve Chen, S. (2011), The impact of self-efficacy on innovative work behavior for teachers, International Journal of Social Science and Humanity, 1(1), 31-36.
  • Huber, M. J., Fruth J. D., Avila-John, A. ve López-Ramírez, E. (2016). Teacher self-efficacy and student outcomes: a transactional approach to prevention, Journal of Education and Human Development, 5(1), 46-54. Lee, M. H. & Tsai, C. C. (2010) ‘Exploring teachers’ perceived self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web’, Instructional Science, 38, 1–21.
  • Miltiadou, M., & Yu, C. H. (2000). Validation of the Online Technologies Self-Efficacy Scale (OTSES). Retrieved 30, 09,2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445672.pdf Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-Efficacy in self-regulated learning, Theory Into Practice, 41(2), 116-125
  • Sancar, R. ve Deryakulu, D. (2017). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik inançları ile çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki, 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti.
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları secondary school teachers’ self-efficacy beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yıldız, E., & Seferoğlu, S. S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 33-46.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 301-329.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
Yıl 2022, Sayı: 54, 1517 - 1527, 28.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in career choice and development-self-efficacy in changing societies. Cambridge University Press.
  • Bandura, A. (1997) Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman And Company.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar ve İnternet Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği).Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumları ile Bilgisayar Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID- 19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22.
  • Ercan, O., Sağır, M., Mutluay, Y., Şimşek, M., Başaran, A. R., Baysal, S. ve Doğruluk, S. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz-yeterlik algıları ile e-öğrenme ortamlarına yönelik sosyal bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti. Henson, R. K. (2001). Teacher self-efficacy: substantive ımplications and measurement dilemmas, University of North Texas, Teacher Efficacy Research, 1-24. Horzum, M.B, Çakır, Ö (2009 ). Çevrimiçi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356
  • Hsiao, H., Chang, J., Tu, Y. ve Chen, S. (2011), The impact of self-efficacy on innovative work behavior for teachers, International Journal of Social Science and Humanity, 1(1), 31-36.
  • Huber, M. J., Fruth J. D., Avila-John, A. ve López-Ramírez, E. (2016). Teacher self-efficacy and student outcomes: a transactional approach to prevention, Journal of Education and Human Development, 5(1), 46-54. Lee, M. H. & Tsai, C. C. (2010) ‘Exploring teachers’ perceived self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web’, Instructional Science, 38, 1–21.
  • Miltiadou, M., & Yu, C. H. (2000). Validation of the Online Technologies Self-Efficacy Scale (OTSES). Retrieved 30, 09,2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445672.pdf Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-Efficacy in self-regulated learning, Theory Into Practice, 41(2), 116-125
  • Sancar, R. ve Deryakulu, D. (2017). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik inançları ile çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki, 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti.
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları secondary school teachers’ self-efficacy beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yıldız, E., & Seferoğlu, S. S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 33-46.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 301-329.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.

Investigation of Geography Teachers' Perceptions of Self-Efficacy towards Online Technologies

Yıl 2022, Sayı: 54, 1517 - 1527, 28.12.2022

Öz

This study aims to determine the self-efficacy of geography teachers towards online technologies. Research data was collected from 68 geography teachers working in private and public schools in İzmir. The SelfEfficacy Perception Scale for Online Technologies, which was developed by Miltiadou and Yu (2000) and adapted into Turkish by Horzum and Çakır (2009), was used as a measurement tool. The criteria based on self-efficacy measurements are aimed at measuring basic skills such as accessing desired web addresses, using e-mail tools, and participating in synchronous and asynchronous meetings. The research concludes that the internet skills of the geography teachers regarding online technologies were higher than their synchronous and asynchronous interaction skills. According to the data, the variables of gender, education levels, working hours, and type of school and graduated university did not create a significant difference in self-efficacy perceptions towards online technologies. In line with the results, it is suggested training programs are designed and implemented by determining the needs of teachers using renewed technology tools in the future and to keep their technology self-efficacy high.

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in career choice and development-self-efficacy in changing societies. Cambridge University Press.
  • Bandura, A. (1997) Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman And Company.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. & Kaplan, K. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar ve İnternet Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği).Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumları ile Bilgisayar Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID- 19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22.
  • Ercan, O., Sağır, M., Mutluay, Y., Şimşek, M., Başaran, A. R., Baysal, S. ve Doğruluk, S. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz-yeterlik algıları ile e-öğrenme ortamlarına yönelik sosyal bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti. Henson, R. K. (2001). Teacher self-efficacy: substantive ımplications and measurement dilemmas, University of North Texas, Teacher Efficacy Research, 1-24. Horzum, M.B, Çakır, Ö (2009 ). Çevrimiçi teknolojilere yönelik öz yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1327-1356
  • Hsiao, H., Chang, J., Tu, Y. ve Chen, S. (2011), The impact of self-efficacy on innovative work behavior for teachers, International Journal of Social Science and Humanity, 1(1), 31-36.
  • Huber, M. J., Fruth J. D., Avila-John, A. ve López-Ramírez, E. (2016). Teacher self-efficacy and student outcomes: a transactional approach to prevention, Journal of Education and Human Development, 5(1), 46-54. Lee, M. H. & Tsai, C. C. (2010) ‘Exploring teachers’ perceived self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web’, Instructional Science, 38, 1–21.
  • Miltiadou, M., & Yu, C. H. (2000). Validation of the Online Technologies Self-Efficacy Scale (OTSES). Retrieved 30, 09,2022 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445672.pdf Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-Efficacy in self-regulated learning, Theory Into Practice, 41(2), 116-125
  • Sancar, R. ve Deryakulu, D. (2017). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik inançları ile çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki, 11. Uluslararası Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Bildiri Özeti.
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları secondary school teachers’ self-efficacy beliefs. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yıldız, E., & Seferoğlu, S. S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 33-46.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 301-329.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Raziye Çakıcıoğlu Oban 0000-0001-7659-4835

Murat Mücahit Yentür 0000-0003-4382-7502

Onur Nigar 0000-0002-9667-5971

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Çakıcıoğlu Oban, R., Yentür, M. M., & Nigar, O. (2022). Investigation of Geography Teachers’ Perceptions of Self-Efficacy towards Online Technologies. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 1517-1527. https://doi.org/10.53444/deubefd.1202746