Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROFESSIONAL COMPETENCIES OF INFORMATION TECHNOLOGIES TEACHERS BASED ON INTERNATIONAL STANDARDS

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 226 - 247, 22.01.2018
https://doi.org/10.17943/etku.336755

Öz

In this study, professional competencies of information
technologies teachers working at schools affiliated to Ministry of National
Education are tried to be determined based on international ISTE-CSE standards.
Relational and single screening model was used, and the data were collected
from 265 IT teachers online using IT Teachers’ Professional Competencies Scale.
As a result of the study, IT teachers regarded their levels of professional competencies
based on international ISTE-CSE standards as medium level. The mean score
obtained from “Technological Concepts and Practices” and “Teaching-Learning
Strategies” subscales were high, while the mean score obtained from the
“Content Knowledge” subscale was at medium level. IT teachers’ scores didn’t
differ significantly in terms of the school at which they were working and
experience, while they differed in terms of gender and the undergraduate
program they were graduated from. 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, Buket ve Orhan, Feza (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3).
  • Bardakcı, S. ve Keser, H. (2017). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Entegrasyonu. Ankara. Nobel Yayınları. S. 300.
  • Berkant, G. H. ve Tuncer, M. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü dördüncü sınıf öğrencilerinin mesleğe ve mesleki yeterliklerin yönelik görüşleri. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011 Fırat University, ELAZIĞ- TURKEY
  • Brooks, S. (2013). Making technology standards work for You, 3rd ed. http://www.iste.org/docs/excerpts/MATEC3-excerpt.pdf adresinden 31 Ağustos 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Donmuş, V. ve Gürol, M. (2009). Teknik eğitim fakültesi ve eğitim fakültesi bilişim teknolojileri öğretmen adaylarinin yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. 3. Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu, 7-9 Ekim 2009 Karadeniz Teknik Üniversitesi, TRABZON.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki sorunları ve çözüm önerileri: okul müdürü ve BT öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3).
  • Eşel, L., Kaya, G., Kurt, B., ve Ünal, G. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü birinci sınıf öğrencilerinin bölümlerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1, 3.
  • Gökbulut, B., ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin teknoloji koçluk düzeyleri. Türk Bilim Araştırma Vakfı (TÜBAV), 10,1, 126-138.
  • Gökbulut B. ve Çoklar A., N. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin uluslararası ISTE-CSE standartlarına göre mesleki yeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi (Basımda).
  • Grunwald Associates LLC. (2010). Educators, technology and 21st century skills:Dispelling five myths. A study on the connection between K–12 technology use and 21st century skill. https://www.waldenu.edu/~/media/Files/WAL/full-report-dispelling-five-myths.pdf adresinden 31 Ağustos 2017 tarihinde alınmıştır.
  • GÜBP (2017a). Gazi üniversitesi bilgi paketi. Eğitim Fakültesi bilgisayar ve eğitim teknolojileri bölümü 2017 yılı eğitim programı. http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lang=0&FK=05&BK=35&ders_kodu=&fakulte=GAZ%DD+E%D0%DDT%DDM++FAK%DCLTES%DD&fakulte_en=GAZI+FACULTY+OF+EDUCATION&bolum=B%DDLG%DDSAYAR+VE+%D6%D0RET%DDM+TEKNOLOJ%DDLER%DD+%D6%D0RETMENL%DD%D0%DD&bolum_en=TEACHER+TRAINING+IN+COMPUTER+SCIENCES+AND+TEACHING+TECH&ac=11 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • GÜBP (2017b). Gazi Üniversitesi bilgi paketi. Teknoloji Fakültesi. bilgisayar mühendisliği. 2017 yılı eğitim programı. http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lang=0&baslik=1&FK=18&BK=16&ders_kodu=&sirali=0&fakulte=TEKNOLOJ%DD+FAK%DCLTES%DD&fakulte_en=TECHNOLOGY+FACULTY&bolum=B%DDLG%DDSAYAR+M%DCHEND%DDSL%DD%D0%DD&bolum_en=No+English+Name+available&ac=11 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). Global reach of the ISTE Standards http://www.iste.org/standards/standards-in-action/global-reach adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2017). Global reach of the ISTE Standards. https://www.iste.org/standards/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Kabakçı, I., ve Odabaşı, H. F. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarına yönelik mesleki gelişim etkinliği. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumunda sunulan bildiri, 12-14.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). ilköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (8.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2006a). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006b). Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. Temel Eğitime Destek Projesi-Öğretmen Eğitimi Bileşeni.
  • MEB. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yeterlikleri. Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. Bilişim Teknolojileri Rehberliği Görevi. 16791 sayı, 28.09.2012.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Faaliyet Raporu.
  • MEB. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023. Ankara.
  • OECD. (2016). Education GPS The world of education at your fingertip. http://gpseducation.oecd.org/IndicatorExplorer?query=13&indicators=N050*N052*N055*N053*N054*N051*N056*N057%20 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Okay, A. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin okulda karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir: B.A.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk (2016). C programlama dilleri. http://bilprog.ege.edu.tr/~ozturk/index.php/tag/c-programlama/ adresinden 29 Haziran 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M., S., ve Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlikleri. Turkish Journal of Education,1(2).
  • TTKB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öğretim Programları. Genel Liseler, Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programı. Karar No:329.
  • TTKB. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları.
  • UNESCO. (2002). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Information and communication technologies in teacher education: A planning guide. P. Resta (Ed.). Unesco.
  • Yeşiltepe, G., M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleğe yönelik sorunları, bu sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3).

ULUSLARARASI STANDARTLARA GÖRE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ YETERLİLİKLERİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 226 - 247, 22.01.2018
https://doi.org/10.17943/etku.336755

Öz

Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan
bilişim teknolojileri öğretmenlerinin uluslararası ISTE-CSE Standartlarına göre
mesleki yeterliliklerinin belirlenmesine çalışılmıştır. Tarama modellerinden
tekil ve ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, Bilişim
Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilik Ölçeği kullanılarak, veriler
265 bilişim teknolojileri öğretmeninden çevrimiçi olarak toplanmıştır.
Araştırma sonucunda; bilişim teknolojileri öğretmenleri uluslararası ISTE-CSE
Standartlarına göre mesleki yeterlilik düzeylerini genel olarak orta düzey
olarak görmektedirler. Ölçekte yer alan “Teknolojik Kavramlar ve Uygulamaları”
ve “Öğretme-Öğrenme Stratejileri” faktörlerinde mesleki yeterlilik düzeylerini
yüksek düzeyde görürken, “İçerik Bilgisi” faktöründe orta düzey olarak
görmektedirler. BT öğretmenlerinin görev yaptıkları okullar ile mesleki kıdeme
göre mesleki yeterlilikleri düzeyleri arasında anlamlı bir farka
rastlanılmazken, cinsiyet ve mezun oldukları lisans bölümleri arasında anlamlı
bir farkın olduğu araştırmadan elde edilen diğer bir sonuçtur.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, Buket ve Orhan, Feza (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3).
  • Bardakcı, S. ve Keser, H. (2017). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Entegrasyonu. Ankara. Nobel Yayınları. S. 300.
  • Berkant, G. H. ve Tuncer, M. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü dördüncü sınıf öğrencilerinin mesleğe ve mesleki yeterliklerin yönelik görüşleri. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011 Fırat University, ELAZIĞ- TURKEY
  • Brooks, S. (2013). Making technology standards work for You, 3rd ed. http://www.iste.org/docs/excerpts/MATEC3-excerpt.pdf adresinden 31 Ağustos 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Donmuş, V. ve Gürol, M. (2009). Teknik eğitim fakültesi ve eğitim fakültesi bilişim teknolojileri öğretmen adaylarinin yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. 3. Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu, 7-9 Ekim 2009 Karadeniz Teknik Üniversitesi, TRABZON.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki sorunları ve çözüm önerileri: okul müdürü ve BT öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3).
  • Eşel, L., Kaya, G., Kurt, B., ve Ünal, G. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü birinci sınıf öğrencilerinin bölümlerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1, 3.
  • Gökbulut, B., ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim teknolojileri rehber öğretmenlerinin teknoloji koçluk düzeyleri. Türk Bilim Araştırma Vakfı (TÜBAV), 10,1, 126-138.
  • Gökbulut B. ve Çoklar A., N. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin uluslararası ISTE-CSE standartlarına göre mesleki yeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi (Basımda).
  • Grunwald Associates LLC. (2010). Educators, technology and 21st century skills:Dispelling five myths. A study on the connection between K–12 technology use and 21st century skill. https://www.waldenu.edu/~/media/Files/WAL/full-report-dispelling-five-myths.pdf adresinden 31 Ağustos 2017 tarihinde alınmıştır.
  • GÜBP (2017a). Gazi üniversitesi bilgi paketi. Eğitim Fakültesi bilgisayar ve eğitim teknolojileri bölümü 2017 yılı eğitim programı. http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lang=0&FK=05&BK=35&ders_kodu=&fakulte=GAZ%DD+E%D0%DDT%DDM++FAK%DCLTES%DD&fakulte_en=GAZI+FACULTY+OF+EDUCATION&bolum=B%DDLG%DDSAYAR+VE+%D6%D0RET%DDM+TEKNOLOJ%DDLER%DD+%D6%D0RETMENL%DD%D0%DD&bolum_en=TEACHER+TRAINING+IN+COMPUTER+SCIENCES+AND+TEACHING+TECH&ac=11 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • GÜBP (2017b). Gazi Üniversitesi bilgi paketi. Teknoloji Fakültesi. bilgisayar mühendisliği. 2017 yılı eğitim programı. http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lang=0&baslik=1&FK=18&BK=16&ders_kodu=&sirali=0&fakulte=TEKNOLOJ%DD+FAK%DCLTES%DD&fakulte_en=TECHNOLOGY+FACULTY&bolum=B%DDLG%DDSAYAR+M%DCHEND%DDSL%DD%D0%DD&bolum_en=No+English+Name+available&ac=11 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). Global reach of the ISTE Standards http://www.iste.org/standards/standards-in-action/global-reach adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2017). Global reach of the ISTE Standards. https://www.iste.org/standards/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Kabakçı, I., ve Odabaşı, H. F. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarına yönelik mesleki gelişim etkinliği. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumunda sunulan bildiri, 12-14.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). ilköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (8.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2006a). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006b). Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. Temel Eğitime Destek Projesi-Öğretmen Eğitimi Bileşeni.
  • MEB. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yeterlikleri. Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. Bilişim Teknolojileri Rehberliği Görevi. 16791 sayı, 28.09.2012.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Faaliyet Raporu.
  • MEB. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023. Ankara.
  • OECD. (2016). Education GPS The world of education at your fingertip. http://gpseducation.oecd.org/IndicatorExplorer?query=13&indicators=N050*N052*N055*N053*N054*N051*N056*N057%20 adresinden 04 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Okay, A. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin okulda karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir: B.A.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk (2016). C programlama dilleri. http://bilprog.ege.edu.tr/~ozturk/index.php/tag/c-programlama/ adresinden 29 Haziran 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tekerek, M., Ercan, O., Udum, M., S., ve Saman, K. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlikleri. Turkish Journal of Education,1(2).
  • TTKB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öğretim Programları. Genel Liseler, Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programı. Karar No:329.
  • TTKB. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları.
  • UNESCO. (2002). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Information and communication technologies in teacher education: A planning guide. P. Resta (Ed.). Unesco.
  • Yeşiltepe, G., M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleğe yönelik sorunları, bu sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Gökbulut

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökbulut, B. (2018). ULUSLARARASI STANDARTLARA GÖRE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ YETERLİLİKLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 8(1), 226-247. https://doi.org/10.17943/etku.336755