BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu

Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 1, 0 - 0, 27.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, müfettişlerin öğretmenlere rehberlik etme görevlerini ne oranda yerine getirdiklerini; görevlerini yerine getirmelerine engel oluşturan nedenleri; rehberlik sürecinin can alıcı yanını ve etkili bir rehberlik için neler yapılması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu araştırma müfettişlerin ve öğretmenlerin algılarına dayalı betimsel bir çalışmadır.  İzmir’de görevli 10 eğitim müfettişi ve 20 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan olu­şan bir soru formu kullanılarak toplanmıştır. Veri çözümlemede betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgulardan bazıları şunlardır: müfettişlere göre ağır iş yükleri yaptıkları rehberlik ve denetimin niteliğini düşürmektedir. Hem müfettişler hem de öğretmenler, müfettişlerin öğretmenlere gerçek anlamda rehberlik etmelerinin önünde pek çok etkenin engel oluşturduğunu vurgulamaktadır. Etkili olması için rehberlik, öğretmenin isteğine bağlı olarak onun belirlediği alanda ve zamanda yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2001). İlköğretim denetçilerinin branşlaşması. Çağdaş Eğitim Dergisi 282.
  • Akbaba Altun, S. ve Memisoğlu, S. P. (2010). İlköğretim müfettişlerinin denetimin yeniden yapılandırılmasına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), 643-657. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Arslantaş, H. İ. (2007). İlköğretim müfettişlerinin mesleki yardım ve rehberlik rollerinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim. Ankara: Pegem.
  • Aydın, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi, (genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (1998). Eğitim denetçisi: rolleri, yeterlikleri, seçilmesi, yetiştirilmesi (4. baskı). Ankara: Pegem.
  • Ceylan, M. ve Ağaoğlu, E. (2010). Eğitim denetçilerinin danışmanlık rolü ve danışmanlık modelleri. İlköğretim Online, 9(2), 541-551. < http://ilkogretim-online.org.tr>
  • Glickman, C.D., Gordon, S.P. ve Ross-Gordon, J.M. (2014). Denetim ve öğretimsel liderlik gelişimsel bir yaklaşım (Çeviri editörleri: M. B. Aksu, E. Ağaoğlu). Ankara: Anı.
  • Gökalp, S. (2010). İlköğretim müfettişlerinin öğretmen teftişlerindeki denetim görevlerini yerine getirme derecelerine ilişkin ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen algılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23
  • Kavas, E. (2005). İlköğretim müfettişlerinin denetim davranışlarına ilişkin öğretmen algı ve beklentileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kepçeoğlu, M. (2001). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım.
  • Köroğlu, H. ve Oğuz, E. (2011). Eğitim müfettişlerinin rehberlik rollerine yönelik öğretmen, yönetici ve eğitim müfettişi görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslaraarası E Dergi, 1(2). <http://ebad-jesr.com/images/MAKALE_ARSIV/C1_S2makaleler/1%20(2)%20-%202.pdf>
  • Köybaşı, F. ve Dönmez, B. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre eğitim müfettişlerinin rollerini gerçekleştirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(3),339-349.
  • Kuzgun, Y. (2003). İlköğretimde rehberlik. Ankara: Nobel.
  • Memduhoğlu H. B. & Zengin M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 131-142.
  • Memduhoğlu, H.B. ve Taymur, A. (2014). Türkiye’de eğitim denetimi alt sisteminin yeniden yapılandırılmasına ilişkin bir model önerisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 25-44.
  • Memişoğlu, S. P. (2001). Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri acısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Memişoğlu, S. P. ve Kalay, M. (2013). Eğitim müfettişlerinin denetim rollerine ilişkin ilköğretim okulu öğretmenlerinin görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 427-449.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Second edition. London: SAGE
  • Oktar, A. N. (2010). Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ovalı, Ç. (2010). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini yerine getirme düzeyine ilişkin müfettiş, yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Öz, F. (2003). Türkiye Cumhuriyeti milli eğitim sisteminde teftiş. Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 88.
  • Sabancı, A. ve Günbayı, İ. (2004). İlköğretim denetmenlerinin görev alanlarının ve yüklerinin yeterlik alanları açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 114-121.
  • Sağır, M. (2005). İlköğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin işbasında yetişmelerinde müfettişlerin denetim rolüne ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algıları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sağlam, A.Ç ve Demir, A. (2009). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 183, 130-140.
  • Sarıçam, İ., Selvi, H. ve Göksu, M. Z. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin eğitim müfettişlerinden beklentileri nelerdir? II. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi Bildiriler Kitabı (Editör: T. Karaköse, K. Yılmaz ve Y. Altınkurt). Ankara: Nobel.
  • Sergiovanni, T. J. (2007). Rethinking leadership. Second edition. Thousand Oaks. California: Corwin Press.
  • Sergiovanni, T. J., ve Starratt, R. J. (2002). Supervision: a redefinition (7th ed.). NY: Mc Graw Hill.
  • Skolinspektionen. (2009). The Inspectorate of educational inspection of Sweden. <http://www.skolinspektionen.se/PageFiles/1854/SwedishSchoolsInspectorate2009.pdf> (2013, Aralık 21).
  • Taymaz, H. (2013). Eğitim sisteminde teftiş: kavramlar, ilkeler, yöntemler (10. baskı). Ankara: Pegem.
  • Turan, F. (2009). İlköğretim müfettişlerinin etik rol davranışlarına ilişkin algıların mukayeseli incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi,183,141-168.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin.
Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 1, 0 - 0, 27.04.2017

Öz

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2001). İlköğretim denetçilerinin branşlaşması. Çağdaş Eğitim Dergisi 282.
  • Akbaba Altun, S. ve Memisoğlu, S. P. (2010). İlköğretim müfettişlerinin denetimin yeniden yapılandırılmasına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(2), 643-657. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Arslantaş, H. İ. (2007). İlköğretim müfettişlerinin mesleki yardım ve rehberlik rollerinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim. Ankara: Pegem.
  • Aydın, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi, (genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (1998). Eğitim denetçisi: rolleri, yeterlikleri, seçilmesi, yetiştirilmesi (4. baskı). Ankara: Pegem.
  • Ceylan, M. ve Ağaoğlu, E. (2010). Eğitim denetçilerinin danışmanlık rolü ve danışmanlık modelleri. İlköğretim Online, 9(2), 541-551. < http://ilkogretim-online.org.tr>
  • Glickman, C.D., Gordon, S.P. ve Ross-Gordon, J.M. (2014). Denetim ve öğretimsel liderlik gelişimsel bir yaklaşım (Çeviri editörleri: M. B. Aksu, E. Ağaoğlu). Ankara: Anı.
  • Gökalp, S. (2010). İlköğretim müfettişlerinin öğretmen teftişlerindeki denetim görevlerini yerine getirme derecelerine ilişkin ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen algılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23
  • Kavas, E. (2005). İlköğretim müfettişlerinin denetim davranışlarına ilişkin öğretmen algı ve beklentileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kepçeoğlu, M. (2001). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım.
  • Köroğlu, H. ve Oğuz, E. (2011). Eğitim müfettişlerinin rehberlik rollerine yönelik öğretmen, yönetici ve eğitim müfettişi görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslaraarası E Dergi, 1(2). <http://ebad-jesr.com/images/MAKALE_ARSIV/C1_S2makaleler/1%20(2)%20-%202.pdf>
  • Köybaşı, F. ve Dönmez, B. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre eğitim müfettişlerinin rollerini gerçekleştirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(3),339-349.
  • Kuzgun, Y. (2003). İlköğretimde rehberlik. Ankara: Nobel.
  • Memduhoğlu H. B. & Zengin M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 131-142.
  • Memduhoğlu, H.B. ve Taymur, A. (2014). Türkiye’de eğitim denetimi alt sisteminin yeniden yapılandırılmasına ilişkin bir model önerisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 25-44.
  • Memişoğlu, S. P. (2001). Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri acısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Memişoğlu, S. P. ve Kalay, M. (2013). Eğitim müfettişlerinin denetim rollerine ilişkin ilköğretim okulu öğretmenlerinin görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 427-449.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Second edition. London: SAGE
  • Oktar, A. N. (2010). Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ovalı, Ç. (2010). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini yerine getirme düzeyine ilişkin müfettiş, yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Öz, F. (2003). Türkiye Cumhuriyeti milli eğitim sisteminde teftiş. Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 88.
  • Sabancı, A. ve Günbayı, İ. (2004). İlköğretim denetmenlerinin görev alanlarının ve yüklerinin yeterlik alanları açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 114-121.
  • Sağır, M. (2005). İlköğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin işbasında yetişmelerinde müfettişlerin denetim rolüne ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algıları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sağlam, A.Ç ve Demir, A. (2009). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 183, 130-140.
  • Sarıçam, İ., Selvi, H. ve Göksu, M. Z. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin eğitim müfettişlerinden beklentileri nelerdir? II. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi Bildiriler Kitabı (Editör: T. Karaköse, K. Yılmaz ve Y. Altınkurt). Ankara: Nobel.
  • Sergiovanni, T. J. (2007). Rethinking leadership. Second edition. Thousand Oaks. California: Corwin Press.
  • Sergiovanni, T. J., ve Starratt, R. J. (2002). Supervision: a redefinition (7th ed.). NY: Mc Graw Hill.
  • Skolinspektionen. (2009). The Inspectorate of educational inspection of Sweden. <http://www.skolinspektionen.se/PageFiles/1854/SwedishSchoolsInspectorate2009.pdf> (2013, Aralık 21).
  • Taymaz, H. (2013). Eğitim sisteminde teftiş: kavramlar, ilkeler, yöntemler (10. baskı). Ankara: Pegem.
  • Turan, F. (2009). İlköğretim müfettişlerinin etik rol davranışlarına ilişkin algıların mukayeseli incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi,183,141-168.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İdris Şahin

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 37 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, İ. (2017). Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1).
AMA Şahin İ. Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu. GEFAD. Nisan 2017;37(1).
Chicago Şahin, İdris. “Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, sy. 1 (Nisan 2017).
EndNote Şahin İ (01 Nisan 2017) Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 1
IEEE İ. Şahin, “Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu”, GEFAD, c. 37, sy. 1, 2017.
ISNAD Şahin, İdris. “Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/1 (Nisan 2017).
JAMA Şahin İ. Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu. GEFAD. 2017;37.
MLA Şahin, İdris. “Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 37, sy. 1, 2017.
Vancouver Şahin İ. Eğitim Müfettişlerinin Öğretmenlere Rehberlik Etme Görevlerini Yerine Getirme Durumu. GEFAD. 2017;37(1).