Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 134 - 149, 01.12.2019
https://doi.org/10.34111/ijebeg.20191124

Öz

Digital public relations, which can be defined as the use of Internet-enabled tools such as social media management, social bookmarking and sharing, search engine optimization (SEO), creating and distributing online press releases, blogs, forums, news sites, corporate web pages, etc. are an indispensable field for companies and brands. In this research, it is aimed to analyze the content of corporate web sites used as a digital public relations tool. In this study, we take "Turkey’s Top 500 IT Companies" survey and analysed the content of newly established companies.
Our study reveals that new all IT companies have a website. In technical side, they provide most of the criterias but they are unsufficient in content side. In total, almost half of the companies are under 50% coverage rate. When all of the categories were calculated, 51.8% of the criteria were met and 9 companies (53%) received a score above this rate.

Kaynakça

  • Bratianu, Constantin & Victoria BALANESCU, Georgiana. (2008). Vision, mission and corporate values. A comparative analysis of the top 50 U.S. companies. Management & Marketing. 3.
  • Türkiye Bilişim Sektörünün İlk 500 Şirketi. (2017). İstanbul. , Bilişim Zirvesi Etkinlik Organizasyon Ltd. Şeti., Baskı:Özgün Ofset Tic. Ltd. Şti.
  • Kekeç Morkoç, Dilek ve Doğan, Mustafa. (2014) Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa 56-66.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Extremetech. (2018, October 8). Google+ Will Shut Down in 2019 After Exposing User Data. [Blog Post]. Access address: https://www.extremetech.com/internet/278352-google-will-shut-down-in-2019- after-exposing-user-data [Accessed 21.03.2019]
  • Fang, X. ve Holsapple, C. W. (2007). An empirical study of web site navigation structures' impacts on web site usability. Decision Support Systems, 43, 476–491.
  • Kotler, P. & Armstrong G. (2012). Principles of Marketing, (14th Edition) New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Lee, S. & Koubek, R.J., 2010. Understanding user preferences based on usability and aesthetics before and after actual use. Interacting with Computers, 22, 330. Marvin, Rob. (2018). Tech Addiction By the Numbers: How Much Time We Spend Online. . [Blog Post]. Access Address: https://www.pcmag.com/article/361587/tech-addiction-by-the-numbers-how- much-time-we-spend-online
  • Metin, , Altunok, M . (2002). Karşılaştırmalı Bir Yaklaşımla Kamu Yönetimi ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 93.
  • Morkoç, D. K., & Doğan, M. (2014). “Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma”. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4(1), 56-66.
  • Naughton, John. (2016). The evolution of the Internet: From Military Experiment to General Purpose Technology. Journal of Cyber Policy, Volume 1, Issue 1. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23738871.2016.1157619?scroll=to p&needAccess=true
  • Okay, A. ve Okay, A. (2015). Halkla İlişkiler: Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Peltekoğlu Filiz Balta (2001). Halkla lişkiler Nedir, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2004). Halkla lişkiler Nedir, Beta Basım A.Ş., İstanbul
  • Phillips, D. and Young, P. (2009). Online public relations: a practical guide to developing an online strategy in the world of social media. London: Kogan Page Limited.
  • Sayımer, (2006). Halkla lişkilerde Hedef Kitlelerle Çift Yönlü Simetrik iletişim Kurmak Amacıyla Web Siteleri Kullanımı, Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı 1-3 Kasım, İstanbul, 163-172.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 9.baskı. Tarhan, Ahmet (2007). "Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet", Selçuk iletişim Dergisi, Cilt 4, Sayı 4, 81-82.
  • Yurdakul, B. N. & Coşkun, G. (2009). Fakültelerde “Web” Sitelerinin Kurumsal Tanıtım Amaçlı Kullanımı: İletişim Fakülteleri “Web” Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Journal Of Yasar University, 4(13), 1952.
Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 2, 134 - 149, 01.12.2019
https://doi.org/10.34111/ijebeg.20191124

Öz

Kaynakça

  • Bratianu, Constantin & Victoria BALANESCU, Georgiana. (2008). Vision, mission and corporate values. A comparative analysis of the top 50 U.S. companies. Management & Marketing. 3.
  • Türkiye Bilişim Sektörünün İlk 500 Şirketi. (2017). İstanbul. , Bilişim Zirvesi Etkinlik Organizasyon Ltd. Şeti., Baskı:Özgün Ofset Tic. Ltd. Şti.
  • Kekeç Morkoç, Dilek ve Doğan, Mustafa. (2014) Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa 56-66.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Extremetech. (2018, October 8). Google+ Will Shut Down in 2019 After Exposing User Data. [Blog Post]. Access address: https://www.extremetech.com/internet/278352-google-will-shut-down-in-2019- after-exposing-user-data [Accessed 21.03.2019]
  • Fang, X. ve Holsapple, C. W. (2007). An empirical study of web site navigation structures' impacts on web site usability. Decision Support Systems, 43, 476–491.
  • Kotler, P. & Armstrong G. (2012). Principles of Marketing, (14th Edition) New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Lee, S. & Koubek, R.J., 2010. Understanding user preferences based on usability and aesthetics before and after actual use. Interacting with Computers, 22, 330. Marvin, Rob. (2018). Tech Addiction By the Numbers: How Much Time We Spend Online. . [Blog Post]. Access Address: https://www.pcmag.com/article/361587/tech-addiction-by-the-numbers-how- much-time-we-spend-online
  • Metin, , Altunok, M . (2002). Karşılaştırmalı Bir Yaklaşımla Kamu Yönetimi ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 93.
  • Morkoç, D. K., & Doğan, M. (2014). “Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma”. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4(1), 56-66.
  • Naughton, John. (2016). The evolution of the Internet: From Military Experiment to General Purpose Technology. Journal of Cyber Policy, Volume 1, Issue 1. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23738871.2016.1157619?scroll=to p&needAccess=true
  • Okay, A. ve Okay, A. (2015). Halkla İlişkiler: Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Peltekoğlu Filiz Balta (2001). Halkla lişkiler Nedir, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2004). Halkla lişkiler Nedir, Beta Basım A.Ş., İstanbul
  • Phillips, D. and Young, P. (2009). Online public relations: a practical guide to developing an online strategy in the world of social media. London: Kogan Page Limited.
  • Sayımer, (2006). Halkla lişkilerde Hedef Kitlelerle Çift Yönlü Simetrik iletişim Kurmak Amacıyla Web Siteleri Kullanımı, Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı 1-3 Kasım, İstanbul, 163-172.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 9.baskı. Tarhan, Ahmet (2007). "Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet", Selçuk iletişim Dergisi, Cilt 4, Sayı 4, 81-82.
  • Yurdakul, B. N. & Coşkun, G. (2009). Fakültelerde “Web” Sitelerinin Kurumsal Tanıtım Amaçlı Kullanımı: İletişim Fakülteleri “Web” Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Journal Of Yasar University, 4(13), 1952.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Sezgin 0000-0003-2200-3301

Ali Burak Cesur Bu kişi benim 0000-0003-4180-9175

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezgin, M., & Cesur, A. B. (2019). WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY. International Journal of EBusiness and EGovernment Studies, 11(2), 134-149. https://doi.org/10.34111/ijebeg.20191124
AMA Sezgin M, Cesur AB. WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY. IJEBEG. Aralık 2019;11(2):134-149. doi:10.34111/ijebeg.20191124
Chicago Sezgin, Murat, ve Ali Burak Cesur. “WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY”. International Journal of EBusiness and EGovernment Studies 11, sy. 2 (Aralık 2019): 134-49. https://doi.org/10.34111/ijebeg.20191124.
EndNote Sezgin M, Cesur AB (01 Aralık 2019) WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies 11 2 134–149.
IEEE M. Sezgin ve A. B. Cesur, “WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY”, IJEBEG, c. 11, sy. 2, ss. 134–149, 2019, doi: 10.34111/ijebeg.20191124.
ISNAD Sezgin, Murat - Cesur, Ali Burak. “WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY”. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies 11/2 (Aralık 2019), 134-149. https://doi.org/10.34111/ijebeg.20191124.
JAMA Sezgin M, Cesur AB. WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY. IJEBEG. 2019;11:134–149.
MLA Sezgin, Murat ve Ali Burak Cesur. “WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY”. International Journal of EBusiness and EGovernment Studies, c. 11, sy. 2, 2019, ss. 134-49, doi:10.34111/ijebeg.20191124.
Vancouver Sezgin M, Cesur AB. WEBSITE USAGE IN DIGITAL PUBLIC RELATIONS – AN ANALYSIS OF IT COMPANIES IN TURKEY. IJEBEG. 2019;11(2):134-49.