Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Consumer Rights in Elementary School Life Studies and Social Studies Textbooks

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 674 - 686, 26.06.2013

Öz

The purpose of this study is to put forth to what extent the issues of the consumer rights have been given place in elementary school Life Studies and Social Studies student textbooks. Qualitative research method was preferred in the study and all the themes and the units of the textbooks were studied by use of the content analysis method. The analysis category was determined as “Consumer Rights”. This analysis category falls into three sub-categories within themselves as “The Rights before the Consumption”, “The Rights during the Consumption” and “The Rights after the Consumption”. Frequencies and percentages were used in the analysis of data. In all the textbooks, the topic of the “The Rights during the Consumption” was given the most places.

Kaynakça

  • Ankara Barosu Başkanlığı ve Tüketici Haklarını Koruma ve Rekabet Hukuku Komisyonu (2000). Tüketici Hukuku, Ankara: Ankara Barosu Yayınları.
  • Aslan, İ. Y. (2006). Tüketici Hukuku, Bursa: Ekin Kitapevi.
  • Atamer, Y. M. (2006). “Tüketici Hukukunun Gelişimi: Dünü, Bugünü ve Yarını”, Tüketicilerin Korunması Semineri (Ed: E. Ceylan), Ankara: Türkiye Adalet Akademisi Yayınları.
  • Babaoğul M. ve Şener, A. (2007). Tüketici Yazıları-I, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tüketici Pazar Araştırma Danışma Test ve Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Bayazıt Hayta, A. (2006). “Tüketici Haklarının Tüketici Eğitimindeki Rolü”, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 239-250.
  • Cengiz, E. (2007). Tüketicinin Korunması, Ankara: Beta Yayınları.
  • Ersoy, Y. ve Arpacı, F. (2003). “Halk Eğitimi Merkezi Kurslarına Devam Eden Ev Kadınlarının Tüketici Hakları Konusunda Bilgi Düzeyleri ve Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Milli Eğitim Dergisi, 157, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/157/ersoy.htm adresinden 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ersoy, S. ve Nazik, M. H. (2006). “Ergenlerde Tüketicilik Bilinç Düzeyi Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 313-329.

İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 674 - 686, 26.06.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılında okutulmak üzere basılan ve okullara dağıtılan ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıf Hayat Bilgisi (HB) öğrenci ders kitapları ile 4., 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler (SB) öğrenci ders kitaplarında tüketici hakları konusuna ne düzeyde yer verildiğini ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup ilköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarının tüm tema ve üniteleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada analiz kategorisi “Tüketici Hakları” olarak belirlenmiştir. Bu analiz kategorisi kendi içinde “Tüketim Öncesindeki Haklar”, “Tüketim Sırasındaki Haklar” ve “Tüketim Sonrasındaki Haklar” olarak üç alt kategoriye ayrılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde kullanılmıştır. Ders kitaplarının tümünde tüketicilerin “Tüketim Sırasındaki Hakları” ile ilgili anlatımlara en fazla yer verildiği görülmüştür. Tüketici hakları ile ilgili anlatımlara Hayat Bilgisi ders kitapları içinde en fazla ve birbirine çok yakın oranlarda HB2 ve HB3 ders kitaplarında, Sosyal Bilgiler ders kitapları içinde ise en fazla SB4 ders kitabında yer verilmiştir

Kaynakça

  • Ankara Barosu Başkanlığı ve Tüketici Haklarını Koruma ve Rekabet Hukuku Komisyonu (2000). Tüketici Hukuku, Ankara: Ankara Barosu Yayınları.
  • Aslan, İ. Y. (2006). Tüketici Hukuku, Bursa: Ekin Kitapevi.
  • Atamer, Y. M. (2006). “Tüketici Hukukunun Gelişimi: Dünü, Bugünü ve Yarını”, Tüketicilerin Korunması Semineri (Ed: E. Ceylan), Ankara: Türkiye Adalet Akademisi Yayınları.
  • Babaoğul M. ve Şener, A. (2007). Tüketici Yazıları-I, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tüketici Pazar Araştırma Danışma Test ve Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Bayazıt Hayta, A. (2006). “Tüketici Haklarının Tüketici Eğitimindeki Rolü”, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 239-250.
  • Cengiz, E. (2007). Tüketicinin Korunması, Ankara: Beta Yayınları.
  • Ersoy, Y. ve Arpacı, F. (2003). “Halk Eğitimi Merkezi Kurslarına Devam Eden Ev Kadınlarının Tüketici Hakları Konusunda Bilgi Düzeyleri ve Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Milli Eğitim Dergisi, 157, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/157/ersoy.htm adresinden 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ersoy, S. ve Nazik, M. H. (2006). “Ergenlerde Tüketicilik Bilinç Düzeyi Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 313-329.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Karaman Kepenekci Bu kişi benim

Meltem Ökdem

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kepenekci, Y. K., & Ökdem, M. (2013). İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları. İlköğretim Online, 12(3), 674-686.
AMA Kepenekci YK, Ökdem M. İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları. İOO. Eylül 2013;12(3):674-686.
Chicago Kepenekci, Yasemin Karaman, ve Meltem Ökdem. “İlköğretim Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları”. İlköğretim Online 12, sy. 3 (Eylül 2013): 674-86.
EndNote Kepenekci YK, Ökdem M (01 Eylül 2013) İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları. İlköğretim Online 12 3 674–686.
IEEE Y. K. Kepenekci ve M. Ökdem, “İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları”, İOO, c. 12, sy. 3, ss. 674–686, 2013.
ISNAD Kepenekci, Yasemin Karaman - Ökdem, Meltem. “İlköğretim Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları”. İlköğretim Online 12/3 (Eylül 2013), 674-686.
JAMA Kepenekci YK, Ökdem M. İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları. İOO. 2013;12:674–686.
MLA Kepenekci, Yasemin Karaman ve Meltem Ökdem. “İlköğretim Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 3, 2013, ss. 674-86.
Vancouver Kepenekci YK, Ökdem M. İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Tüketici Hakları. İOO. 2013;12(3):674-86.