Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanı Etkinlik ve Problemlerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 51 - 71, 01.06.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1283234

Öz

Bu araştırmada 2021-2022 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda okutulan matematik ders kitaplarındaki geometri ve ölçme öğrenme alanı etkinlik ve problemlerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel süreç boyutuna göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma paradigması benimsenmiş olup doküman incelemesi modeli kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak Milli Eğitim Bakanlığı ortaokul matematik 5. sınıf matematik ders kitabı, 6. sınıf matematik ders kitabı, 7. sınıf matematik ders kitabı ve 8. sınıf matematik ders kitabı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için araştırmacılar tarafından geliştirilen “etkinlik ve problemlerin yenilenmiş Bloom taksonomisi basamaklarına göre belirlenmesi tablosu”ndan yararlanılmıştır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilmiş ve iki matematik öğretmeni tarafından incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenen etkinlik ve problemlerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin basamaklarına göre dengeli dağılmadığı görülürken üst düzey düşünme basamaklarındaki etkinlik ve problemlerin ya az sayıda ya da hiç olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2017). İlköğretim (1-8) müzik öğretimi programı kazanımlarının bilişsel, duyuşsal ve devinişsel açıdan incelenmesi. Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(44), 279-289.
  • Altun, M. (2016). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (12. Baskı). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 219-238.
  • Başol, G., Balgalmış, E., Karlı, M. G., & Öz, F. B. (2016). TEOG sınavı matematik sorularının MEB kazanımların, TIMSS seviyelerine ve yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13 (3), 5945-5967. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4326.
  • Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom Taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 161-174. https://doi.org/10.7882/omuefd.327396.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, H., Kocabıyık, E., & Sönmezer, Ü. (2020). Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme ve Değerlendirme Merkezi tarafından hazırlanan 6. ve 7. sınıf matematik dersi ortak sınavlarının madde türlerine ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 28-53.
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). 2018 Yılı liseye geçiş sınavı (LGS) matematik sorularının öğrenme alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bağlamında değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-18. https://doi.org/10.18506/anemon.462717
  • Ergün, İ. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin sınav soruları ile beceri temelli matematik sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre analizi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 669669).
  • Erkılıç, T. A. ve Can, S. (2018). Eğitim yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 295-307.
  • Himmah, W.I., Nayazik, A., & Setyawan, F. (2018). Revised Bloom’s Taxonomy to analyze the final mathematics examination problems in junior high school. The Sixth Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Ahmad Dahlan 2018. IOP Conf. Series: Journal of physics: Conf. series 1188 (2019). https://doi.org/10.1088/1742- 6596/1188/1/012028.
  • Kaplan, Z., Baran, T., & Hazer, Ö. (2013). İlköğretim matematik 6-8 öğretim programında hedeflenen davranışların bilişsel süreçler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 347-366.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (36. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keleş, E., & Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Mita, D.O., Agustinsa, R., & Susanto, E. (2021). Cognitive level analysis of problems in mathematics textbooks class XII revision 2018 materials of congress and construction based on the Revised Bloom Taxonomy. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 2(2), 14-25.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Usluoğlu, B. (2020). İlkokul 3. ve 4. sınıf matematik ders kitaplarındaki etkinliklerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 628643).
  • Usluoğlu, B., & Toptaş, V. (2020). İlkokul 1 ve 2. sınıf matematik ders kitaplarındaki ünite değerlendirme sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 136-148.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Activities and Problems in the Learning Field of Geometry and Measurement in Secondary School Mathematics Textbooks According to the Revised Bloom’s Taxonomy

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 51 - 71, 01.06.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1283234

Öz

In this research, it is aimed to examine the level of the activities and problems in the section on geometry and measurement field in the secondary school mathematics textbooks taught in secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2021-2022 academic year,according to the Revised Bloom’s Taxonomy (RBT). The document review design of the qualitative research method was used in the research. The activities and problems in the Ministry of National Education secondary school mathematics textbooks selected from each grade level were examined according to the steps of Revised Bloom’s Taxonomy by the document analysis technique. The date were analyzed with descriptive analysis and date were analyzed by two mathematic teachers. As a result of this research, it has been observed that the activities and problems related to geometry and measurement learning in the secondary school mathematics textbook are not evenly distributed according to the steps of Revised Bloom’s Taxonomy. It seem that the distribution in the higher order thinking stages is either less or not at all the steps of RBT. It is recommended to conduct studies on other learning areas of mathematics according to the steps of RBT.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2017). İlköğretim (1-8) müzik öğretimi programı kazanımlarının bilişsel, duyuşsal ve devinişsel açıdan incelenmesi. Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(44), 279-289.
  • Altun, M. (2016). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (12. Baskı). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 219-238.
  • Başol, G., Balgalmış, E., Karlı, M. G., & Öz, F. B. (2016). TEOG sınavı matematik sorularının MEB kazanımların, TIMSS seviyelerine ve yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13 (3), 5945-5967. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4326.
  • Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom Taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 161-174. https://doi.org/10.7882/omuefd.327396.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, H., Kocabıyık, E., & Sönmezer, Ü. (2020). Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme ve Değerlendirme Merkezi tarafından hazırlanan 6. ve 7. sınıf matematik dersi ortak sınavlarının madde türlerine ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 28-53.
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). 2018 Yılı liseye geçiş sınavı (LGS) matematik sorularının öğrenme alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bağlamında değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-18. https://doi.org/10.18506/anemon.462717
  • Ergün, İ. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin sınav soruları ile beceri temelli matematik sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre analizi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 669669).
  • Erkılıç, T. A. ve Can, S. (2018). Eğitim yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 295-307.
  • Himmah, W.I., Nayazik, A., & Setyawan, F. (2018). Revised Bloom’s Taxonomy to analyze the final mathematics examination problems in junior high school. The Sixth Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Ahmad Dahlan 2018. IOP Conf. Series: Journal of physics: Conf. series 1188 (2019). https://doi.org/10.1088/1742- 6596/1188/1/012028.
  • Kaplan, Z., Baran, T., & Hazer, Ö. (2013). İlköğretim matematik 6-8 öğretim programında hedeflenen davranışların bilişsel süreçler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 347-366.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (36. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keleş, E., & Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Mita, D.O., Agustinsa, R., & Susanto, E. (2021). Cognitive level analysis of problems in mathematics textbooks class XII revision 2018 materials of congress and construction based on the Revised Bloom Taxonomy. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 2(2), 14-25.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Usluoğlu, B. (2020). İlkokul 3. ve 4. sınıf matematik ders kitaplarındaki etkinliklerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 628643).
  • Usluoğlu, B., & Toptaş, V. (2020). İlkokul 1 ve 2. sınıf matematik ders kitaplarındaki ünite değerlendirme sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 136-148.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Tuğba Demiral 0000-0002-5531-1696

Kürşat Yenilmez 0000-0001-6256-4686

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demiral, B. T., & Yenilmez, K. (2023). Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanı Etkinlik ve Problemlerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 5(1), 51-71. https://doi.org/10.47157/jietp.1283234

 JIETP'de yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.