Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

Bu araştırmanın birinci
amacı lise öğrencilerinin sosyal medyaya yönelik tutumların kendini gizleme ve
utangaçlığı yordayıp yordamadığını belirlemektir. İkinci amacı ise, sosyal
medyada sahte hesap kulanan ve kullanmayan yine kendini farklı yansıtan ve
farklı yansıtmayan ergenlerin kendini gizleme ve utangaçlık puanlarının farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmaya 241 (128 kız, 113 erkek) lise
öğrencisi katılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak
Utangaçlık Ölçeği, Kendini Gizleme Ölçeği, Sosyal Medya Tutumları Ölçeği ve
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sosyal medyaya
yönelik tutumların alt boyutları olan sosyal yetkinlik ve sosyal izolasyon
boyutları ile utangaçlık ve kendini gizleme puanları arasında anlamlı bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Sosyal medyaya yönelik tutumlardan sosyal
yetkinlik ve sosyal izolasyonun utangaçlık ve kendini gizleme puanlarını
anlamlı düzeyde yordadığı gözlenmiştir. Çalışma grubunun % 28’inin sahte hesap
kullandığı, % 20, 7’sinin bazen ve % 3,7’sinin ise sürekli olarak kendini
farklı yansıtan paylaşımlar yaptığı saptanmıştır. Araştırmada ayrıca sosyal
medyada sahte hesap kullanan ve kendini sosyal medya ortamlarında olduğundan
farklı yansıtan ergenlerin utangaçlık ve kendini gizleme puanlarının sahte
hesap kullanmadığını ve kendini farklı yansıtmadığını belirten ergenlerin
puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmanın bulguları ilgili literatür ışığında incelenmiş ve tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik yapılarında değişim ve sanallaşan kimlik sunumları: öğrenciler üzerinde bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi. Sayı:37 s.1-20 Bachrach, Y., Kosinski, M., Graepel, T., Kohli, P., & Stillwell, D. (2012). Personality and patterns of Facebook usage. Proceedings of the 3rd Annual ACM Web Science Conference on - WebSci ’12, 24–32. http://doi.org/10.1145/2380718.23807 22
  • Baker, L., & Oswald, D. (2010). Shyness and online social networking services. Journal of Social and Personal Relationships, 27(7), 873–889.
  • Burke, M.;Kraut, R.; Marlow, C. (2011). Social capital on Facebook: differentiating uses and users; Proceedings Of The 2011 Annual Conference On Human FactorsIn Computing Systems; Vancouver, BC, Canada; ACM; s. 571-580.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. İnet tr’09 - XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 12-13 Aralık 2009 Bilgi Üniversitesi, İstanbul. http://inettr.org.tr adresinden 18.12.2013 tarihinde erişildi.
  • Chan, M. (2011). Shyness, sociability, and the role of media synchronicity in the use of computer ‐ mediated communication for interpersonal communication. Asian Journal of Social Psychology, 14(1), 84-90.
  • Cheek, J. M., & Buss, A. H. (1981). Shyness and sociability. Journal of personality and social psychology, 41(2), 330.
  • Çetin - Balkaya, A. & Ceyhan, A. A. (2014). Ergenlerin internette kimlik denemeleri ve problemli internet kullanım davranışları. Addicta: The Turkish Journal on Addictions., 1(2), 5-46.
  • Deniz, M., & Çok, F. (2010). Psychometric properties and adaptation of the Self-Concealment Scale to the Turkish adolescents. Elementary Education Online, 9(1), 424-432.
  • Ekşi, H., Erden, N., Erdoğan, F. H., & Yılmaz, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). 295–313.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (15). s. 17-22
  • Hazar, M. (2011) sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Bahar 2011, Sayı:32. s. 151- 175
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of YasarUniversity 2010 17(5) 2886‐2899
  • Koydemir, S. (2010). İnternette kaybolan utangaçlık. Bilim ve Teknik Dergisi. Ekim, 2010. s. 62 - 65
  • Krombholz, K.,Merkl, D., &Weippl, E. (2012). Fake identities in social media: A case study on the sustainability of the Facebook business model. Journal of Service Science Research, 4(2), 175–212
Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Armağan, A. (2013). Kimlik yapılarında değişim ve sanallaşan kimlik sunumları: öğrenciler üzerinde bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi. Sayı:37 s.1-20 Bachrach, Y., Kosinski, M., Graepel, T., Kohli, P., & Stillwell, D. (2012). Personality and patterns of Facebook usage. Proceedings of the 3rd Annual ACM Web Science Conference on - WebSci ’12, 24–32. http://doi.org/10.1145/2380718.23807 22
  • Baker, L., & Oswald, D. (2010). Shyness and online social networking services. Journal of Social and Personal Relationships, 27(7), 873–889.
  • Burke, M.;Kraut, R.; Marlow, C. (2011). Social capital on Facebook: differentiating uses and users; Proceedings Of The 2011 Annual Conference On Human FactorsIn Computing Systems; Vancouver, BC, Canada; ACM; s. 571-580.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. İnet tr’09 - XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 12-13 Aralık 2009 Bilgi Üniversitesi, İstanbul. http://inettr.org.tr adresinden 18.12.2013 tarihinde erişildi.
  • Chan, M. (2011). Shyness, sociability, and the role of media synchronicity in the use of computer ‐ mediated communication for interpersonal communication. Asian Journal of Social Psychology, 14(1), 84-90.
  • Cheek, J. M., & Buss, A. H. (1981). Shyness and sociability. Journal of personality and social psychology, 41(2), 330.
  • Çetin - Balkaya, A. & Ceyhan, A. A. (2014). Ergenlerin internette kimlik denemeleri ve problemli internet kullanım davranışları. Addicta: The Turkish Journal on Addictions., 1(2), 5-46.
  • Deniz, M., & Çok, F. (2010). Psychometric properties and adaptation of the Self-Concealment Scale to the Turkish adolescents. Elementary Education Online, 9(1), 424-432.
  • Ekşi, H., Erden, N., Erdoğan, F. H., & Yılmaz, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). 295–313.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (15). s. 17-22
  • Hazar, M. (2011) sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Bahar 2011, Sayı:32. s. 151- 175
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of YasarUniversity 2010 17(5) 2886‐2899
  • Koydemir, S. (2010). İnternette kaybolan utangaçlık. Bilim ve Teknik Dergisi. Ekim, 2010. s. 62 - 65
  • Krombholz, K.,Merkl, D., &Weippl, E. (2012). Fake identities in social media: A case study on the sustainability of the Facebook business model. Journal of Service Science Research, 4(2), 175–212
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Binaz Bozkur

Mehmet Gündoğdu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Bozkur, B., & Gündoğdu, M. (2017). ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
AMA Bozkur B, Gündoğdu M. ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Mart 2017;14(37).
Chicago Bozkur, Binaz, ve Mehmet Gündoğdu. “ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 37 (Mart 2017).
EndNote Bozkur B, Gündoğdu M (01 Mart 2017) ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 37
IEEE B. Bozkur ve M. Gündoğdu, “ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
ISNAD Bozkur, Binaz - Gündoğdu, Mehmet. “ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/37 (Mart 2017).
JAMA Bozkur B, Gündoğdu M. ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14.
MLA Bozkur, Binaz ve Mehmet Gündoğdu. “ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
Vancouver Bozkur B, Gündoğdu M. ERGENLERDE UTANGAÇLIK, KENDİNİ GİZLEME VE SOSYAL MEDYA TUTUMLARI İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(37).

.