BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yükseköğretimde Nicel Değişimler Karşısında Kalıcı Sorunlar

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 598 - 619, 01.01.2017

Öz

Türkiye’de yükseköğretim sisteminin tarihi incelendiğinde son yıllarda büyük çapta nicel değişikliklerin gerçekleştiği gözlenmektedir. Diğer taraftan, söz konusu nicel gelişmelerle oldukça geniş kitlelerle irtibatlı olduğu görülen yükseköğretim sisteminin bir dizi kalıcı sorunla karşı karşıya olduğu bir problem durumu olarak dikkate alınmalıdır. Bu çalışmayla yükseköğretimin tarihsel süreç içerisinde hangi temel değişiklikleri barındırdığı ve nasıl bir nicel değişimin gerçekleştiği incelenirken sınırlandırılmıştır. Çalışmanın amacı, Yükseköğretimin geçmişten bugüne uzanan sorunlarını, bugünün verileri doğrultusunda açığa kavuşturarak görece önemli olduğu düşünülen bu sorunların dikkate alınması yoluyla yükseköğretimi iyileştirmek adına gelecekte daha olumlu adımların atılabilmesine katkı sağlamaktır

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2011). Türk eğitim tarihi. (Gen. 21. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alışkan, M. (2008). En son değişiklikleriyle yürürlükteki yükseköğretim mevzuatı. İstanbul: Yaylım Yayınları.
  • Arslanoğlu, İ. (1997). Türk eğitim sistemi, Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. (1998). Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu. Kastamonu Eğitim Dergisi. 4 (5), 63-78.
  • Arslanoğlu, İ. (2006). Türk üniversitelerinin sorunları, Bilim ve Ütopya, 150, 28-32.
  • Arslanoğlu, İ. (2015). Türk eğitim sistemi ve kültürü üzerine düşünceler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aydar, H. (2006). Dârülfünûn ilahiyat fakültesi ve Türk kültür hayatına katkıları, İstanbul
  • Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13, 24-43. Baskan, G. A., (2001). Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 32,
  • Bilgin, V. (2009). Türkiye’de Üniversite Sorunu ve Üniversite Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, https://www.turkegitimsen.org.tr/lib_yayin/94.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 05.2017)
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslarasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası.
  • Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi. Demir, A., Öztemel, E. ve Pekşen Ö. (2015). Yeni Türkiye’nin ölçme, seçme ve değerlendirme sistemi.
  • Demir, R. (2008). Üniversitenin bugünü ve yarını (3.baskı). Ankara: Palme.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005), http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/2/plan8.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.06.2016)
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2013). Onuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı (2014-2018). http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/Attachments/518/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma% Plan%C4%B1.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.06.2016)
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de ortaöğretime öğretmen yetiştirme (tarihi gelişimi). İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Eşme, İ. (2008). Yükseköğretim. cumhuriyetimizin kuruluş felsefesinin öngördüğü eğitim Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı. 24-26 Nisan 2008. Malatya, Türkiye (s.483-502.)
  • Gökalp, Z. (1964). Milli terbiye ve maarif meselesi. Ankara: Diyarbakır’ı Tanıtma ve Turizm Derneği Yayınları.
  • Günay, D. (2011). Türk yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması bağlamında sorunlar, eğilimler, ilkeler ve öneriler–I, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (3), 113-121
  • Güven, İ. (2000). Türkiye’de devlet eğitim ve ideoloji. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hatiboğlu, M.T. (2000). Türkiye üniversite tarihi. Ankara: Selvi Yayınevi.
  • İnan, A. (2000). Medeni Bilgiler ve M. Kemal Atatürk’ün El Yazıları. (A. Sevim, A. Süslü, M. A. Tural, sad.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (1974). İnsan yetiştirme düzenimiz politika/eğitim/kalkınma. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Kısakürek, M. A. (1976). Üniversitelerimizde yenileşme- programlar ve öğretim açısından. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları 54.
  • Koçer, H. A. (1992). Türkiye’de modern eğitimin doğuşu ve gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Korkut, H. (1984), Türk üniversiteleri ve üniversite araştırmaları. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 134. Okçabol, R. (2007).
  • Yükseköğretim sistemimiz-tarihsel gelişim, bugünkü durum ve yükseköğretim sorununa sistemler yaklaşımı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası Gelişmeler Işığında Türkiye Yükseköğretim Sistemi: Temel Eğilimler, Sorunlar, Çelişkiler ve Öneriler. http://www.erc.metu.edu.tr/menu/series07/0705.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 06.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu (2011). Yükseköğretimin yeniden yapılandırılmasına dair açıklama. https://basin.yok.gov.tr/?page=duyurular&v=read &i=248 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 04.2016)
  • Yükseköğretim Kurulu (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:04.05.2017) Yükseköğretim Kurulu. (2017).Yükseköğretim Kurulu (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:04.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Tablo 1 Öğrenci Sayıları Özet Tablosu. https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T1.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Tablo 2 Öğretim Elemanları Sayıları Özet Tablosu. https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T2.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08.05.2017)
  • Tekeli, İ. (2007). Cumhuriyet öncesinde üniversite kavramının ortaya çıkışı ve gerçekleştirilmesinde alınan yol. N. K. Aras, E. Dölen ve O. Bahadır. (Edt.). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861-1961) içinde (s.19-51). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Toprak, Z. (2012). Darwin’den dersim’e cumhuriyet ve antropoloji. İstanbul: Doğan Kitap. Turhan, M. (1967). Üniversite problemi. İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Türk, E. (1999). Milli eğitim bakanlığında yapısal değişmeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Varış, F. (1974). Üniversitenin değişen fonksiyonu ve bir kaç sorun. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 345-360,
  • Vatandaş, C. (2010). Cumhuriyetin ilk yıllarında bir toplumsal değişim aracı olarak eğitimin modernleştirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Konferansları Dergisi. 42, 41-62. Widmann, H. (2000). Atatürk ve üniversite reformu. (A. Kazancıgil ve S. Bozkurt, çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 103-121.

Permanent Issues in Quantitative Changes in Higher Education in Turkey

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 598 - 619, 01.01.2017

Öz

When the history of the higher education system in Turkey is examined, it is observed that massive quantitative changes have been realized in recent years. On the other hand, it should be considered as a problematic situation that the higher education system, which is seen to be connected to a very large amount of quantitative developments, faces a series of permanent problems. While this study examines higher education which has basic changes occured in the historical process and how quantitative changes take place, the issue limited to permanent problems of higher education. The aim of the study is to show the problems of higher education from past to today and to contribute to the improvement of higher education in the future by considering relatively important problems

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2011). Türk eğitim tarihi. (Gen. 21. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alışkan, M. (2008). En son değişiklikleriyle yürürlükteki yükseköğretim mevzuatı. İstanbul: Yaylım Yayınları.
  • Arslanoğlu, İ. (1997). Türk eğitim sistemi, Ankara.
  • Arslanoğlu, İ. (1998). Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu. Kastamonu Eğitim Dergisi. 4 (5), 63-78.
  • Arslanoğlu, İ. (2006). Türk üniversitelerinin sorunları, Bilim ve Ütopya, 150, 28-32.
  • Arslanoğlu, İ. (2015). Türk eğitim sistemi ve kültürü üzerine düşünceler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Aydar, H. (2006). Dârülfünûn ilahiyat fakültesi ve Türk kültür hayatına katkıları, İstanbul
  • Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13, 24-43. Baskan, G. A., (2001). Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 32,
  • Bilgin, V. (2009). Türkiye’de Üniversite Sorunu ve Üniversite Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, https://www.turkegitimsen.org.tr/lib_yayin/94.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 05.2017)
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslarasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası.
  • Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi. Demir, A., Öztemel, E. ve Pekşen Ö. (2015). Yeni Türkiye’nin ölçme, seçme ve değerlendirme sistemi.
  • Demir, R. (2008). Üniversitenin bugünü ve yarını (3.baskı). Ankara: Palme.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005), http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/2/plan8.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.06.2016)
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2013). Onuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı (2014-2018). http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/Attachments/518/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma% Plan%C4%B1.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.06.2016)
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de ortaöğretime öğretmen yetiştirme (tarihi gelişimi). İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Eşme, İ. (2008). Yükseköğretim. cumhuriyetimizin kuruluş felsefesinin öngördüğü eğitim Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı. 24-26 Nisan 2008. Malatya, Türkiye (s.483-502.)
  • Gökalp, Z. (1964). Milli terbiye ve maarif meselesi. Ankara: Diyarbakır’ı Tanıtma ve Turizm Derneği Yayınları.
  • Günay, D. (2011). Türk yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması bağlamında sorunlar, eğilimler, ilkeler ve öneriler–I, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (3), 113-121
  • Güven, İ. (2000). Türkiye’de devlet eğitim ve ideoloji. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hatiboğlu, M.T. (2000). Türkiye üniversite tarihi. Ankara: Selvi Yayınevi.
  • İnan, A. (2000). Medeni Bilgiler ve M. Kemal Atatürk’ün El Yazıları. (A. Sevim, A. Süslü, M. A. Tural, sad.). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (1974). İnsan yetiştirme düzenimiz politika/eğitim/kalkınma. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Kısakürek, M. A. (1976). Üniversitelerimizde yenileşme- programlar ve öğretim açısından. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları 54.
  • Koçer, H. A. (1992). Türkiye’de modern eğitimin doğuşu ve gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Korkut, H. (1984), Türk üniversiteleri ve üniversite araştırmaları. Ankara: Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 134. Okçabol, R. (2007).
  • Yükseköğretim sistemimiz-tarihsel gelişim, bugünkü durum ve yükseköğretim sorununa sistemler yaklaşımı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası Gelişmeler Işığında Türkiye Yükseköğretim Sistemi: Temel Eğilimler, Sorunlar, Çelişkiler ve Öneriler. http://www.erc.metu.edu.tr/menu/series07/0705.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 06.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu (2011). Yükseköğretimin yeniden yapılandırılmasına dair açıklama. https://basin.yok.gov.tr/?page=duyurular&v=read &i=248 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 04.2016)
  • Yükseköğretim Kurulu (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:04.05.2017) Yükseköğretim Kurulu. (2017).Yükseköğretim Kurulu (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi:04.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Tablo 1 Öğrenci Sayıları Özet Tablosu. https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T1.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08.05.2017)
  • Yükseköğretim Kurulu. (2017). Tablo 2 Öğretim Elemanları Sayıları Özet Tablosu. https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T2.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08.05.2017)
  • Tekeli, İ. (2007). Cumhuriyet öncesinde üniversite kavramının ortaya çıkışı ve gerçekleştirilmesinde alınan yol. N. K. Aras, E. Dölen ve O. Bahadır. (Edt.). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861-1961) içinde (s.19-51). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • Toprak, Z. (2012). Darwin’den dersim’e cumhuriyet ve antropoloji. İstanbul: Doğan Kitap. Turhan, M. (1967). Üniversite problemi. İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Türk, E. (1999). Milli eğitim bakanlığında yapısal değişmeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Varış, F. (1974). Üniversitenin değişen fonksiyonu ve bir kaç sorun. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 345-360,
  • Vatandaş, C. (2010). Cumhuriyetin ilk yıllarında bir toplumsal değişim aracı olarak eğitimin modernleştirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Konferansları Dergisi. 42, 41-62. Widmann, H. (2000). Atatürk ve üniversite reformu. (A. Kazancıgil ve S. Bozkurt, çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 103-121.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Kızıltan

Olcay Bayraktar

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE Ö. Kızıltan ve O. Bayraktar, “Türkiye’de Yükseköğretimde Nicel Değişimler Karşısında Kalıcı Sorunlar”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 598–619, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.