Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema ve Göç: Almanya Acı Vatan Filmini Kültürlerarası İletişim Bağlamında Duygusal Zekâ Parametreleriyle İrdelemek

Yıl 2024, Sayı: 39, 636 - 651, 21.04.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1471526

Öz

Bir sanat olarak sinema, hayatı ve insanı ele alan ve bunları kendine has anlatım unsurlarıyla insana yeniden sunan bir evren olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda yaşama dair insan zihninde yer edinen tüm olay ve olgular beyaz perdenin içerik hazinesinde yer bulmaktadır. Toplumsal yapıda önemli bir dinamik olan göç olgusu da bu açıdan sinemada sıklıkla ele alınan konular arasındadır. Göç alan, göç veren yerler ve göçle gelenlerle entegre sürecine dahil olan her birey, birçok değişimle de karşı karşıya kalmaktadır. Toplumsal ve bireysel olarak yaşanan değişim ve dönüşümlerin beyaz perdede yer bulması toplumsal yapıları okumak ve irdelemek adına da önem arz etmektedir. Bu bağlamda göç olgusunun bir başarı hikayesine ya da bir trajediye dönüşme sürecine etki eden birçok faktör bulunmaktadır. Bu faktörler arasında bireyin uyum, etkili iletişim ve sürdürülebilir entegrasyonuna direkt etki eden duygusal zekâ olgusu ön plana çıkmaktadır. Duygusal zekâ kavramı, gazeteci Daniel Goleman'ın 1995 yılında yayınladığı Duygusal Zekâ adlı kitapla kavramsallaştırılmış, “bireysel motivasyonu artırabilme ve dürtülerin kontrol edilebilmesi” olarak tanımlamıştır. Bu çerçevede, yönetmen Şerif Gönen'in 1979 yapımı Almanya Acı Vatan filmi, göç eden Türklerin Almanya'daki deneyimlerini, acılarını ve beklentilerini konu alan bir film olarak karşımıza çıkmaktadır. Kültürlerarası iletişim bağlamında birçok olay örneğini barındıran, Türk göçmenlerin yaşadıkları problemleri ele alan film, duygusal zekanın entegrasyon sürecinde üstlendiği rolü de gözler önüne sermektedir. Bu çalışmada da Almanya Acı Vatan filminin Türk göçmenleri nasıl ele aldığı, kadın-erkek göçmen karakterlerin toplumsal entegrasyon sürecinde duygusal zekalarını ve bunu temel alan davranışlarını nasıl sergiledikleri irdelenmektedir. İrdeleme, Goleman’ın belirlediği duygusal zekâ parametreleri ile yapılmış olup, elde edilen sonuçlar göçmen kimliğindeki bireylerin en az sayısal zekâ kadar duygusal zekaya da sahip olmaları gerektiğinin altını çizmiştir.

Kaynakça

  • Cengiz Sayan, F. (2019). Göçmenliğe Dair Dönüşen Temsiller ve Temsilin Politikası: ‘’Almanya Acı Vatan’’ ve ‘’Duvara Karşı’’ Filmlerinin Karşılaştırmalı Analizi. OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi, 1202-1224.
  • Cooper, R., & Sawaf, A. (1997). Liderlikte Duygusal Zeka. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çamdalı, G. D. (tarih yok). 1950-1960 döneminde basına göre Türkiye’de göçler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Evliyaoğlu, G. (1987). İletişim Psikolojisi Psikolojik İletişim. Ankara: Gazeteciler.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple Intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
  • Geçer, E. (2023). Kültürlerarası İletişim. Ankara: TRT.
  • Goleman, D. (1998). İşbaşında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Griffiths, S. (2011). Intercultural Communication Competence. Canadian Center of Science and Education.
  • Güngör, E. (1997). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • İçduygu, A. (2017). Suriyeli Sığınmacılar: Siyasallaşan Bir Sürecin Analizi. Toplum ve Bilim(140), 27-41.
  • Kartarı, A. (2001). Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Makal, A. (1994). Sinemada Yedinci Adam: Türk Sinemasında İç ve Dış Göç Olayı. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Martin, N., & Nakayama, T. (2010). Intercultural Communication In Contexts. New York: McGraw-Hill.
  • Monkachi, N. (2003). Göç Sosyolojisini Yeniden Düşünmek. (E. Kabakçı, Çev.) Toplumbilim Dergisi(17).
  • Ölçekçi, H. (2007). Kazakistan’da Sovyet İnsanı Oluşturma Süreci. Ankara: Birlik Yayınları.
  • Öztürk, S. (2013). Filmlerle İletişim ve Yabancılaşma. İstanbul Üniv. İletişim Fakültesi Dergisi, 1(75), 143-175.
  • Sarı, E. (2004/3). Kültürlerarası iletişim: Temeller, Gelişmeler, Yaklaşımlar. Folklor/Edebiyat, 3-4.
  • Suppan, Ş. (2008). Kültürlerarası Diyalogun Geliştirilmesinde Tiyatro Yoluyla İletişim. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, 97-98.
  • Sürmeli, İ. (2017). Türkiye’de İç Göçün Değişim Ve Dönüşümü: Kentten Kıra Yöneliş. Gazi Akademi Genç Sosyal Bilimciler Sempozyumu (s. 275-286). Ankara: Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisİ.
  • Terappin. (2023, 11 10). terappin.com/blog/duygusal-zeka-nedir. terappin.com: https://terappin.com/blog/duygusal-zeka-nedir adresinden alındı
  • Turan, K. (1997). Almanya’da Türk Olmak . Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı.
  • Türkiye’de iç göçün değişim ve dönüşümü: kentten kıra yöneliş. (2017). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 275.
  • Yaren, Ö. (2015). Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek. Moment Dergi, 207-223.
  • Yumul, A. (2014). Modernizmden Postmodernizme Ötekilik. Karizma Dergisi(3), 105-126.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Film Eleştirisi
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Emre Ertürk 0000-0002-4416-4512

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2024
Kabul Tarihi 20 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Ertürk, E. (2024). Sinema ve Göç: Almanya Acı Vatan Filmini Kültürlerarası İletişim Bağlamında Duygusal Zekâ Parametreleriyle İrdelemek. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 636-651. https://doi.org/10.29000/rumelide.1471526

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.