Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMANCA ÖĞRETMEN ADAYLARININ ALMANCA DİNLEME VE KONUŞMA BECERİLERİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 14, 500 - 523, 18.12.2019

Öz

Bu araştırmada Almanca öğretmen adaylarının dinleme
ve konuşma becerilerine ilişkin algılarını hangi metaforlarla ortaya koydukları
ve ortaya çıkan metaforların gerekçeleri, metaforlara bağlı olarak oluşturulan
kategorilerin ortak özellikleri ve olumlu, olumsuz metaforlar belirlenmeye
çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan bir form
aracılığıyla toplanmıştır. Formda adayların becerilere ilişkin metaforik
algılarını ve gerekçelerini belirlemek amacıyla tamamlanması gereken iki cümle
yer almaktadır. Bu cümleler “…, Bana göre konuşma becerisi…gibidir, çünkü…,
Bana göre dinleme becerisi…gibidir, çünkü…“ şeklindedir. Elde edilen veriler
içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Her bir beceri için ayrı ayrı
analizler yapılmıştır. Çalışmada dinleme becerisine ilişkin 48 metafor altında
“duyarak öğrenme, anlamanın güç olması, dikkat gerektirmesi, eğlenceli, önemli
olması ve süreklilik gerektirmesi” olmak üzere altı kategori; konuşma
becerisine ilişkin 60 metafor altında “zor olması, başaramama, konuşabilmenin
haz vermesi, pratik gerektirmesi, düşünce aktarımı, farklı kelime kullanma,
kendini sınamak, en önemli olması, sevmenin gerekmesi, başlangıcının zor
olması” olmak üzere on kategori geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. & Kılıç Çakmak, E. & Akgün, Ö. E.& Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, O. (2013). Konuşma Eğitimi, Kırkkılıç&Akyol (Ed.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde, (3. Baskı). S.93-133. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hallet W. und Königs, F. (2010). Handbuch Fremdsprachendidaktik, Seelze: Klett Verlag.
  • Karaman, F. (2018). Almanca Öğretmen Adaylarının Almancayı Öğretme Kaygısı, Social Sciences Studies Journal, 4(21), ss. 2583-2588.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özkan, E. (2016). Öğretmen Adaylarının “Konuşma” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, 20-25. 3 rd International Congress on Social Sciences, China to Adriatic, Antalya, Turkey, October, 27-30.
  • Patton, Michael Quinn (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (çeviri editörü. Bütün, M&Demir, S. B.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A.(2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler, İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Twain, M. (2014). Ürkütücü Bir Dil, Almanca, (çev. Mehmet Halit Atli), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), ss. 19-29).
  • Ungan, S. (2013). Dinleme Eğitimi, Kırkkılıç&Akyol (Ed.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde, (3. Baskı). S.135-161. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, Ali & Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, Ümit (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Becerilerine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(1), ss. 429-443.
  • Yılmaz, D.& Sakarya Maden, S. (2016). Dil Öğrenim Sürecinde Almanca Öğretmen Adaylarının Kaygı Tutumlarına İlişkin Bir Araştırma, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). Ss.201-211.
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 14, 500 - 523, 18.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. & Kılıç Çakmak, E. & Akgün, Ö. E.& Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitive research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, O. (2013). Konuşma Eğitimi, Kırkkılıç&Akyol (Ed.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde, (3. Baskı). S.93-133. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hallet W. und Königs, F. (2010). Handbuch Fremdsprachendidaktik, Seelze: Klett Verlag.
  • Karaman, F. (2018). Almanca Öğretmen Adaylarının Almancayı Öğretme Kaygısı, Social Sciences Studies Journal, 4(21), ss. 2583-2588.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özkan, E. (2016). Öğretmen Adaylarının “Konuşma” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, 20-25. 3 rd International Congress on Social Sciences, China to Adriatic, Antalya, Turkey, October, 27-30.
  • Patton, Michael Quinn (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (çeviri editörü. Bütün, M&Demir, S. B.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A.(2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler, İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Twain, M. (2014). Ürkütücü Bir Dil, Almanca, (çev. Mehmet Halit Atli), Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), ss. 19-29).
  • Ungan, S. (2013). Dinleme Eğitimi, Kırkkılıç&Akyol (Ed.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde, (3. Baskı). S.135-161. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, Ali & Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, Ümit (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Becerilerine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(1), ss. 429-443.
  • Yılmaz, D.& Sakarya Maden, S. (2016). Dil Öğrenim Sürecinde Almanca Öğretmen Adaylarının Kaygı Tutumlarına İlişkin Bir Araştırma, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). Ss.201-211.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Karaman

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Karaman, F. (2019). ALMANCA ÖĞRETMEN ADAYLARININ ALMANCA DİNLEME VE KONUŞMA BECERİLERİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 500-523.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.