Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Dil Öğretiminde Kullandıkları Yöntemlerin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 41, 29.12.2016

Öz

Bu çalışmada, birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin yabancı dil dersi öğretim yöntemleri konusundaki bilgi ve yeterlik durumlarının, kendi görüşleri doğrultusunda tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Formun güvenirliği için 2 sınıf öğretmenine ön uygulama yapılmıştır. Çalışma, 2015-2016 öğretim yılında Mersin ili Tarsus ilçesinde yer alan sekiz birleştirilmiş sınıfı bulunan ilkokullarda görev yapmakta olan ve yabancı dil dersine giren 11 birleştirilmiş sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Katılımcıların seçiminde gönüllülük ve maksimum çeşitlilik gözetilmiştir. Verilerin analizinde ise alt başlıklar daha önceden belirlendiği için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda, birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin yabancı dil seviyelerinin çok düşük olduğu, yabancı dil öğretimi konusunda hiçbir eğitim almamış oldukları ortaya çıkmıştır. Bu durum da birleştirilmiş sınıflarda yabancı dil eğitiminin başarısız olmasının en büyük sebebi olabilir. Ayrıca, sınıf ortamında kullanılan araç gereçlerin, yöntem ve tekniklerin ve etkinliklerin tamamının yanlış bir şekilde uygulandığı ve hem öğretmenlerde hem de öğrencilerde ilgisizliğe ve güdülerinin düşmesine neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. ve Pilten, Ö. (1999). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Konya: Mikro Yayıncıları.
  • Akdağ, H. ve Taşkaya, S. M. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akdemi. 347-372.
  • Alaylıoğlu, R. ve Oğuzkan, A. F. (1976). Ansiklopedik eğitim sözlüğü. (2. Bs.). İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevleri Koll. Şti.
  • Brown, H.D. (2000). Principles of language learning and teaching. 4. Baskı. NY: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi. 118, 5-15.
  • Deng, F. ve Zhu, L. (2016). An analysis of critical period hypothesis in english teaching. Sino-US English Teaching, 13(2), 116 – 122.
  • Doğan, A. R. (2003). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim öğretim. Mersin: Uzun Yayınevi.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1(2), 33-57.
  • Göçer, V. (2014). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan problemler: Malatya örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. YÖK: 394673.
  • Hasanoğlu, G. (2013). Birleştirilmiş sınıflardaki kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. YÖK: 344308.
  • Johnson, J. S. ve Newport, E. L. (1989). Critical period effects in second language learning: the ınfluence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive Psychology, 21(1), 60-99.
  • Karcı, C. ve Akar-Vural, R. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda zorunlu ingilizce dersinin yürütülmesine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10 (2), 593 – 607.
  • Köksal, K. (2003). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. (2. Bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Krashen, S. (1973). Lateralization, language learning, and the critical period: Some new evidence. Language Learning. 23, 63-74.
  • Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley and sons.
  • Özdemir, S.M. (2009). Yeni ilköğretim programlarının birleştirilmiş sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin nitel bir çalışma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 17(3), 629-641.
  • Öztürk, H. İ. (2002). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: HD Yayıncılık.
  • Pinker, S. (1994). The language ınstinct. England: Clays Ltd.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa ülkelerinde ilköğretim birinci kademe zorunlu yabancı dil öğretiminin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1):133-160.
  • Şevik, M. (2009). İlköğretim birinci kademede yabancı dil öğretimi ve sınıf öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,42(1), 377-401.
  • Winskel, H., Zhou, J., Li, Z., Mei, G.X., Peart, E. ve Booth, K. (2015). Challenges of foreign language learning in early childhood. https://www.researchgate.net/publication/295906924_ Challenges_of_Foreign_Language_Learning_in_Early_Childhood (Erişim Tarihi: Mart, 2016).
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi ogretmen_yetistirme _lisans _programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c. [Erişim Tarihi: 18.03.2016)

Investigation of Language Teaching Methods Used By the Multigrade Class Teachers

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 41, 29.12.2016

Öz

This study aimed to identify the knowledge and competency of the multigrade class teachers about the foreign language teaching methods and techniques through their opinions. In line with this purpose, the data was collected by semi-structured interview form developed by the researchers. The form was administered to two class teachers for the reliability of the form. The study was conducted with 11 multigrade class teachers teaching foreign language classes in eight primary schools having multigrade classes in Tarsus County in Mersin in 2015- 2016 education year. Volunteering and maximum diversity were paid regard to selecting the participants. From the results obtained from the data in the research, ıt was found that the language proficiency level of the multigrade teachers was very low and that they received no training on how to teach foreign languages. This may be the main reason why foreign language education is unsuccessful in multigrade classes. Besides, it was also found that the instruments and equipment, methods and techniques, and activities used in class were used incorrectly and this resulted in lack of interest and demotivation of both the teachers and the students

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. ve Pilten, Ö. (1999). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Konya: Mikro Yayıncıları.
  • Akdağ, H. ve Taşkaya, S. M. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda hayat bilgisi öğretimi. Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akdemi. 347-372.
  • Alaylıoğlu, R. ve Oğuzkan, A. F. (1976). Ansiklopedik eğitim sözlüğü. (2. Bs.). İstanbul: İnkılap ve Aka Kitabevleri Koll. Şti.
  • Brown, H.D. (2000). Principles of language learning and teaching. 4. Baskı. NY: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi. 118, 5-15.
  • Deng, F. ve Zhu, L. (2016). An analysis of critical period hypothesis in english teaching. Sino-US English Teaching, 13(2), 116 – 122.
  • Doğan, A. R. (2003). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim öğretim. Mersin: Uzun Yayınevi.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 1(2), 33-57.
  • Göçer, V. (2014). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan problemler: Malatya örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. YÖK: 394673.
  • Hasanoğlu, G. (2013). Birleştirilmiş sınıflardaki kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. YÖK: 344308.
  • Johnson, J. S. ve Newport, E. L. (1989). Critical period effects in second language learning: the ınfluence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive Psychology, 21(1), 60-99.
  • Karcı, C. ve Akar-Vural, R. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda zorunlu ingilizce dersinin yürütülmesine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10 (2), 593 – 607.
  • Köksal, K. (2003). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. (2. Bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Krashen, S. (1973). Lateralization, language learning, and the critical period: Some new evidence. Language Learning. 23, 63-74.
  • Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. New York: John Wiley and sons.
  • Özdemir, S.M. (2009). Yeni ilköğretim programlarının birleştirilmiş sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin nitel bir çalışma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 17(3), 629-641.
  • Öztürk, H. İ. (2002). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: HD Yayıncılık.
  • Pinker, S. (1994). The language ınstinct. England: Clays Ltd.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa ülkelerinde ilköğretim birinci kademe zorunlu yabancı dil öğretiminin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1):133-160.
  • Şevik, M. (2009). İlköğretim birinci kademede yabancı dil öğretimi ve sınıf öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,42(1), 377-401.
  • Winskel, H., Zhou, J., Li, Z., Mei, G.X., Peart, E. ve Booth, K. (2015). Challenges of foreign language learning in early childhood. https://www.researchgate.net/publication/295906924_ Challenges_of_Foreign_Language_Learning_in_Early_Childhood (Erişim Tarihi: Mart, 2016).
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi ogretmen_yetistirme _lisans _programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c. [Erişim Tarihi: 18.03.2016)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kerim Ünal

Serdarhan Musa Taşkaya

Soner Mehmet Özdemir

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 216
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, K., Taşkaya, S. M., & Özdemir, S. M. (2016). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Yabancı Dil Öğretiminde Kullandıkları Yöntemlerin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1(1), 26-41.

13642  Google Scholar