It is well known that beauty is important for the conceptualization of love (Kövecses,1986). This study aims to determine how beauty is conceptualized. In particular, using a corpus consisting of 73,268 tokens, we investigate what metaphors of beauty are significant in language, and what kinds of source domains it can be mapped onto. The two most important conceptual metaphors that emerged from the study were BEAUTY IS A PHYSICAL OBJECT (59.38%) and BEAUTY IS FORCE (20.52 %). In addition to Kövecses (1986) who claimed that beauty as a force metaphor is important for its conceptualization, this study illustrates that force is not the only significant source domain in the conceptualization of beauty. In fact, beauty as a physical object occupies a larger place in the conceptualization of beauty than beauty as a force. Other less significant metaphors that emerged from the corpus were, beauty is a place (8.29 %), a secret (6.11%), a plant (3.4%), or a nutrient (2.18%). Moreover, it was found that, when beauty is an event structure, a multidimensional mapping is observed between source and target domain, while, when beauty is part of a great chain, the mapping is expressed in terms of a single feature between the source and the target domain.
Aşkın kavramsallaştırılmasında güzelliğin önemli olduğu bilinmektedir (Kövecses,1986). Bu çalışmada güzelliğin nasıl kavramsallaştırıldığının belirlemesi amaçlanmıştır. Bu çerçevede çalışmada 73.268 sözcükten oluşan bir bütünce üzerinden, dilde güzellik ile ilgili hangi metaforların bulunduğu ve bunların ne tür kaynak alanlarla eşleştiği araştırılmıştır. Çalışmada gözlemlenen iki temel kavramsal metafor; GÜZELLİK, FİZİKSEL BİR NESNEDİR (%59,38) ve GÜZELLİK, GÜÇTÜR (% 20.52) metaforlarıdır. Gücün güzelliğin kavramsallaşması için önemli olduğunu belirten Kövecses (1986)’e ek olarak bu çalışma, gücün güzelliğin kavramsallaştırmasında tek kaynak alan olmadığını göstermektedir. Aslında güzelliğin kavramsallaşmasında fiziksel bir nesne olarak güzellik, bir güç olarak güzellikten daha büyük bir yer tutmaktadır. Derlemde ortaya çıkan diğer daha az anlamlı metaforlar ise güzelliğin bir yer (%8,29), bir giz (%6,11), bir bitki (%3,4) veya bir besin (%2,18) olarak kavramsallaşmasını içermektedir. Dahası güzelliğin bir olay yapısı sunduğunda kaynak ve hedef alan arasında çok boyutlu bir eşleşmenin oluştuğu, güzelliğin büyük zincirin parçası olması durumunda ise, kaynak ve hedef alan arasındaki tek bir özelliğin eşleşmesinin oluştuğu gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad