This study aims to investigate the verbal and pictorial metaphors as a kind of multimodal metaphors within the frame of cognitive linguistics (Forceville, 1996). For this purpose, a micro analysis of three advertisement posters of Turkish Airlines addressed to international passengers was carried out. The verbal and visual texts on the posters were examined within the multimodal metaphor analysis framework proposed by Forceville (1996, 2009) and developed by Pérez Sobrino (2017), and how the cognitive mechanisms in the posters reached the pragmatic effect was discussed. The findings of the study showed that the examined posters were designed in a way that emphasize the service quality of the company, highlight the concepts of modernization and globalization, and activate the senses of the passengers through several conceptual metaphors and metonymies.
This research article is a developed version of a conference paper titled ‘Reklam Afişlerinde Sözel ve Görsel Metaforlar: Türk Hava Yolları Örneği’ presented at the 35th National Linguistics Conference (35. Ulusal Dilbilim Kurultayı) May 2022 and published in Dilbilimde Güncel Tartışmalar by Dilbilim Derneği Yayınları.
Bu çalışma, çok-düzlemli metaforların bir türü olan sözel ve resimli metaforları bilişsel dilbilim çerçevesi içinde incelemeyi amaçlamaktadır (Forceville, 1996). Bu amaçla, Türk Hava Yollarına ait uluslararası yolcular için tasarlanan üç reklam afişinin mikro çözümlemesi yapılmıştır. Afişlerdeki özel ve görsel metinler Forceville (1996, 2009) tarafından öne sürülen ve Pérez Sobrino (2017) tarafından geliştirilen çok-düzlemli metafor çözümlemesi çerçevesinde incelenmiş ve afişlerdeki bilişsel mekanizmaların edimbilimsel etkiye nasıl ulaştıkları tartışılmıştır. Çalışmanın bulguları, incelenen afişlerin, çeşitli kavramsal metafor ve metonimiler yoluyla havayolu firmasının hizmet kalitesini vurgulayacak, modernleşme ve küreselleşme kavramlarını ön plana çıkaracak ve yolcuların duyularını harekete geçirecek şekilde tasarlandığını göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cognitive Linguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad