Op-ed writers reflect the ideology of their media organizations in their columns using various linguistic strategies. These strategies can be manifested using the analytic tools provided by Critical Discourse Analysis (CDA). The aim of this study is to analyze how the portrait of Mehmed II painted by the Italian artist Bellini being purchased by Istanbul Metropolitan Municipality on 25 June 2020 is reflected in two op-ed articles in the Sözcü and Yeni Akit newspapers which represent contrasting ideologies. The op-ed articles have been analyzed using the Predication strategy within the framework of Discourse-Historical Approach (Reisigl & Wodak, 2009). Our findings have revealed that predication strategy has been used in the op-ed article in Yeni Akit newspaper to present the opposition between us and them, while it has been used in the op-ed article in Sözcü to create a similarity between the social actors with different ideological orientations by mitigating the distinction between us and them. It has been concluded that the topic at hand is the determining factor for the op-ed writers in conveying their ideologies in the text and that the predication strategy is mainly used to persuade the target audience.
Critical Discourse Analysis Discourse-Historical Approach predication op-ed discourse media discourse
Gazete köşe yazarları temsilcisi oldukları yayın kuruluşunun ideolojisini çeşitli stratejiler yoluyla metne aktarmakta; bu ideolojiler Eleştirel Söylem Çözümlemesi’nin (ESÇ) sunduğu çözümleme araçları ile ortaya koyulabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 25 Haziran 2020 tarihinde Fatih Sultan Mehmet’in İtalyan ressam Bellini tarafından yapılan tablosunun İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından satın alınmasının farklı ideolojik yönelimlere sahip Sözcü ve Yeni Akit gazetelerinde yer alan köşe yazılarında yansıtılma biçimlerinin incelenmesidir. Bu amaçla, söz konusu tablonun satın alınmasının konu edildiği iki köşe yazısı Söylem Tarihsel Yaklaşım’ın (Reisigl & Wodak, 2009) yükleme stratejisi çerçevesinde çözümlenmiştir. Bulgular, Yeni Akit gazetesindeki köşe yazısında yükleme stratejisinin biz ve onlar ayrımını yansıtma amacıyla; Sözcü gazetesindeki köşe yazısında ise, beklenenin aksine, biz ve onlar ayrımını hafifleterek farklı ideolojik eğilimlere sahip toplumsal aktörler arasında benzerlik kurma amacıyla kullanıldığını göstermiştir. Bu bulgu, gazete köşe yazarlarının ideolojilerini metne aktarmasında belirleyici etmenin ele alınan konu olduğunu ve yükleme stratejisinin gazete köşe yazarları tarafından temelde hedef kitleyi ikna etme amacıyla kullanıldığını ortaya koymaktadır.
eleştirel söylem çözümlemesi söylem tarihsel yaklaşım yükleme gazete köşe yazısı söylemi medya söylemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad