This enquiry aims to examine whether L2 Russian adjectival morphology and adjective agreement in split contexts are acquirable by adult L1 Turkish learners at higher proficiency levels. Unlike Turkish, the Russian adjective is specified for case, number, and grammatical gender. The respective features, along with splitting, are not operational in Turkish. The Bottleneck Hypothesis Updated (Slabakova, 2019) predicts a full acquisition of this domain albeit it poses the highest level of challenge constituting a microparameter with complicated L1-L2 mapping, whereas the Interpretability Hypothesis (Tsimpli and Mastropavlou, 2007) claims it cannot be acquired. The research instrument is a Semantic Entailments task with short- and long-distance NP split d-linked wh-questions designed for the participants to assign the wh-word to either dative or accusative noun, respectively. The data came from adult L1 Turkish/L2 Russian learners and L1 Russian control group. The obtained findings suggest that functional morphology and adjective agreement in split contexts are successfully acquirable by the L2 population.
L2 Russian L1 Turkish split d-linked wh-questions uninterpretable features adjective morphology
This study has not been supported by any institution or organization.
Bu çalışma, anadili Türkçe (D1), ikinci dili (D2) ileri derecede Rusça olan yetişkinlerin D2 Rusçada sıfatlara eklenen ve bölünmüş ad öbeklerinde sıfat uyuşmasını sağlayan biçimbilgisel eklerin edinilip edinilmediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Rusçada sıfatlar; durum, sayı ve dilbilgisel cins ekleri alırken Türkçede ise sıfatlar bu ekleri ve bu eklerle ortaya çıkan bölünmüş yapıları almazlar. Bottleneck Hipotezi (Slabakova, 2019), bu eklerin ve neden oldukları bölünmüş yapıların karmaşık D1-D2 eşlemeli bir mikro parametre oluşturan en yüksek zorluk seviyesini ortaya çıkarsa da D2’de bu yapıların tam olarak edinilebileceğini öngörmektedir. Interpretability Hipotezi (Tsimpli and Mastropavlou, 2007) ise D1’de olmayan bu yapıların yetişkinler tarafından D2’de edinilemeyeceğini savunmaktadır. Bu çalışmanın verileri D1 Türkçe/D2 Rusça konuşan yetişkinler ve D1 Rusça olan deneklerden anlamsal gerektirim (semantic-entailments task) testi kullanılarak toplanmıştır. Bu test akuzatif veya datif ekli ad öbeklerinin kısa veya uzun söylem-bağlantılı bölünmelerini içeren ‘ne-soruları’ndan oluşmuştur. Elde edilen sonuçları, Bottleneck Hipotezi’nin varsayımlarını desteklemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 34 Issue: 1 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND) International License.
Journal DOI: 10.18492/dad