This study aims to investigate what kinds of
syntactic, semantic and/or pragmatic cues children use in order to determine
the focus of a sentence, by examining how Turkish-acquiring preschoolers
interpret sentences that contain the restrictive focus particle sadece ("only"). Our study
constitutes the first inquiry into the comprehension of focus particles in
Turkish in the acquisition literature, and by utilizing unique syntactic
properties of Turkish such as scrambling in designing the experimental
materials, it maintains the view that the scope misassignment errors detected
in previous studies on languages other than Turkish stem from a pragmatic bias
that causes children to designate the object NP or the last NP of the sentence
– which often coincides with the object NP – as the default focus, and not from
instantiating a non-adult-like syntactic representation for sentences with
focus particles.
acquisition of Turkish focus restrictive focus particles pragmatic development truth value judgment task
Bu
çalışmada sınırlayıcı odak parçacığı sadece’yi içeren tümceleri Türkçe edinen
okul öncesi çocukların nasıl yorumladıklarını inceleyerek çocukların tümcelerin
odağını belirlemede ne tür sözdizimsel, anlamsal ve/veya edimsel ipuçlarını
kullandıklarına ışık tutmayı hedeflemekteyiz. Çalışmamız dil edinimi
alanyazınında odak parçacıklarının çocuklarca kavranışını Türkçe’de inceleyen
ilk çalışma olması açısından önem taşımaktadır ve deney materyallerinin
tasarımında Türkçe’nin çalkalama gibi özgün sözdizimsel özelliklerinden de
yararlanarak alanyazında daha önce saptanmış hataların çocukların odak
parçacıkları için yanlış bir sözdizimsel gösterim kuramlamalarından değil,
tümcenin nesnesini veya – çoğu zaman nesneyle örtüştüğü için nesneden kolayca
ayrımsanamayan – son ad öbeğini tümcenin odağı kabul etmelerine yol açan
edimsel bir yanlılık geliştirmelerinden kaynaklandığı görüşünü savunmaktadır.
Türkçe’nin edinimi odak sınırlayıcı odak parçacıkları edimsel gelişim doğruluk değeri yargılama testi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 28 Sayı: 1 |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad