This study explores Turkish preschool children’s pragmatic competence with regard to their apology realization patterns. Children’s meta-pragmatic knowledge of apologies was tested and two different age groups (4;0-4;11 and 5;0-6;0) (N=100) were compared to trace possible developmental trends with increasing age in terms of complexity, variety and type of strategies they utilized. Additionally, all the children were grouped according to gender in order to detect the potential effect of this factor on children’s apologizing behaviors. Finally, the range of children’s socio-pragmatic skills was evidenced by tracing their sensitivity in their strategy usage to the severity of the offense as a contextual variable which has a potential effect on speakers’ manner of apologizing. Eight offence scenarios were designed and implemented in the form of Oral Discourse Completion Task (ODCT). The responses were transcribed and phrases for apologizing were classified into categories. The results indicated similarities and differences when compared to adult-usage and children’s tendencies in other languages.
pragmatic competence, the speech act of apology, children's socio-pragmatic skills
Bu çalışma anaokuluna giden Türk çocukların özür dileme söz eylemini gerçekleştirme kalıplarına ilişkin edimsel yeterliliklerini araştırmaktadır. Öncelikle çocukların özür dileme söz eylemine ilişkin meta-pragmatik bilgileri test edilmiş ve sonrasında iki yaş grubu (4;0-4;11 ve 5;0-6;0) (T=100) yaşla beraber ortaya çıkan gelişimsel özellikler açısından kıyaslanmıştır. Ayrıca, yaş gözetilmeksizin, tüm çocuklar cinsiyetlerine göre yeniden gruplandırılmış ve cinsiyet faktörünün çocukların özür dileme kalıpları üzerindeki etkisine bakılmıştır. Son olarak, çocukların sosyopragmatik becerileri, konuşucuların özür dileme davranışları üzerinde etkili olduğu bildirilen bağlamsal değişkenlerden biri olan “suçun şiddeti”ne duyarlılıkları ile ölçülmüştür. Suç içeren sekiz senaryo yukarıda bahsedilen bağlamsal parameter etrafında şekillendirilerek hazırlanmış ve Sözlü Söylem Tamamlama Testi formatında uygulanmıştır. Daha sonra bu yanıtların dökümü çıkarılmış, çalışmada kullanılmak üzere seçilen taksonomiye dayanarak sınıflandırılmış ve istatiksel olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, yetişkin kullanımı ve diğer dillerdeki çocuk kullanımları ile kıyaslandığında benzerlik ve farklılıklar göstermektedir.
edimsel yeterlilik, özür dileme söz eylemi, sosyo-pragmatik beceriler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Destekleyen Kurum | TÜBİTAK |
Teşekkür | This study has beensupportedbyTUBİTAK’s (The Scientific and Technological ReseacrhCouncil of Turkey) scholarship program for graduate students. |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 32, Sayı 3 |
APA | Zerey, Ö. G. & Sofu, H. (2021). Turkish Preschool Children’s Pragmatic Competence on Apologies: The Influence of Sociolinguistic Factors and Contextual Variables . Dilbilim Araştırmaları Dergisi , Tek dilli ve iki dilli topluluklarda Türkçenin edinimi: Hatice Sofu Armağanı (Konuk Editörler: Feyza Altınkamış - Aslı Altan) , 17-42 . DOI: 10.18492/dad.754467 |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad