Bu çalışmada Türkçeyi anadil olarak edinen tek dilli çocukların kendi kendilerine konuşmalarındaki içerik özellikleri incelenmiştir. Çalışmanın verisi, yaşları 3;1 ile 5;7 arasında olan üç yaş grubundan 28 çocuğun oyuncak ahşap bir ev ve onun parçalarıyla kendi kendilerine oynarken ürettikleri konuşmalardan elde edilmiştir. Bu çalışmada Winsler ve ark. (2003) tarafından oluşturulan içerik kategorileri kullanılmış ancak bu çalışmada elde edilen veriye özgü olarak bir kategoride değişiklik yapılmıştır. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar var olan alan yazınla hem benzerlikler hem de farklılıklar ortaya koymuştur. Tüm yaş gruplarındaki çocuklar en fazla Çevre ve Görevi Tanımlama kategorisinde kendi kendine konuşma üretmiştir. Çocukların kendi kendine konuşmalarında Motivasyon/Değerlendirme İçeren Cümlelere rastlanmamıştır. Sonuçlar gösteriyor ki kendi kendine konuşmanın planlama, problem çözme ve öz düzenleme işlevleri konuşmanın içeriğinde görülmektedir. Ayrıca kişiler arası konuşmanın dilsel ve edimsel özellikleri kendi kendine yapılan konuşmada kullanılan dilde ve içeriğinde gözlemlenmiştir.
In the present study, the content of private speech that Turkish monolingual children produced was investigated. Data were obtained from 28 children between the ages of 3;1 and 5;7 in three age groups while they were playing with a wooden toy house and its figures. The content categories of Winsler et al. (2003) were used in this study with a slight alteration in one of the categories due to the nature of the data. The results obtained in this study presented both similarities and differences with the existing literature. Children in all age groups produced the highest amount of private speech in Description of the Environment and Task category. There were no private speech utterances in Motivational/Evaluative Statements in children’s private speech. The results suggest that planning, problem solving and self-regulatory functions of private speech are represented in its content. In addition, linguistic and pragmatic features of social speech are observed in the content and language of private speech.
private speech planning self-regulation functions of language
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 32 Sayı: 3 - Tek dilli ve iki dilli topluluklarda Türkçenin edinimi: Hatice Sofu Armağanı (Konuk Editörler: Feyza Altınkamış - Aslı Altan) |
Bu eser
Dergi DOI:10.18492/dad