The purpose of this study is to investigate university students’ beliefs about learning Turkish as a second language. Horwitz’s (1987) Beliefs About Language Learning Inventory was used as the primary measure of the study. International students studying at Eastern Mediterranean University participated in the study. The country origins of the students include Nigeria, Iraq, Pakistan, and Cambodia. Findings of this study indicated that Turkish as a second language (TSL) learners’ beliefs about language learning differed from those of ESL students in the United States (Horwitz, 1987), EFL students in Korea (Truitt, 1995), EFL and French students in Lebanon, and Turkish EFL students in North Cyprus. In addition, international TSL students had high levels of integrative motivation regarding Turkish culture.
Turkish as a second language learners beliefs about language learning; Beliefs About Language Learning Inventory; BALLI; Teaching Turkish as a second language; Nigerian language learners; Iranian language learners; Jordanian language learners; Pakistani
Bu çalışmanın amacı Türkçe’yi ikinci dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin Türkçe öğrenimine yönelik inançlarını Horwitz’in (1987) anketi kapsamında incelemektir. Bu çalışmaya Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde okumakta olan yabancı öğrenciler katılmıştır. Öğrencilerin geldiği ülkeler arasında Nijerya, Irak, Pakistan, ve Kamboçya yer almaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar Türkçe’yi ikinci dil
olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin Horwitz’in (1987), Truitt’in (1995), Diab (2000) ve Kunt’un (2007) İngilizce ve Fransızca öğrenen katılımcılarından daha farklı inançlara sahip olduklarını göstermektedir. Ayrıca bu öğrencilerin Türkçe ile birlikte Türk kültürünü de öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır.
Türkçe’yi ikinci dil olarak öğrenenler dil öğrenimine yönelik inançlar dil öğrenimine yönelik inanç ölçeği Türkçe’yi ikinci dil olarak öğrenme Nijeryalı dil öğrenenler İranlı dil öğrenenler Ürdünlü dil öğrenenler Pakistanlı dil öğreneler Iraklı di
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2008Dilbilim Araştırmaları 2008 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC-ND) International License.
Journal DOI: 10.18492/dad